Acando och Advania inleder samarbete kring realtidsplattformen SAP HANA

SAP HANA är databasen med realtidsdata som gör det möjligt för användarna att analysera driftsinformationen i realtid. Det innebär att användaren kan justera och agera på information inom exempelvis inköp och produktion snabbare än vad som tidigare varit möjligt.

Tekniken för att analysera data har i grunden varit densamma sedan diskservern uppfanns för cirka 30 år sedan. SAP HANA är en in-memory-baserad plattform för analys och applikationer. Det innebär att till skillnad från traditionell databasteknik som använder disklagring används en lösning med så kallade minnesdatabaser – in-memory. Det är lösningar som är byggda för att jobba i internminnet eftersom det är väldigt mycket snabbare än de vassaste diskarna.

Det fina med HANA-tekniken är att databasen och programmen som nyttjas för att ställa frågor till denna körs i arbetsminnet. Ingen mer slö läsning från hårddisk. Med HANA kan du få all analys och information i realtid, säger Bo Eliasson, Advania.

Samarbetet mellan Acando och Advania kring SAP HANA inleddes för att plattformen kräver kompetens kring både SAP in-memory mjukvara vilket Acando har och kompetens kring in-memory hårdvara vilket Advania har.

Affärsnyttan med SAP HANA är att företaget inte längre behöver separata system för drift och analys, med HANA används samma server för båda vilket gör att pengar kan sparas. Dessutom är snabbheten som HANA ger vad gäller att få fram information helt avgörande för många företag. Traditionell databasteknik är långsam och har svårt att hinna med dagens snabba informationsflöde.

Samarbetet mellan Acando och Advania innebär att företagen tillsammans kan erbjuda en helhetsleverans där både hårdvaran och mjukvaran som krävs för SAP HANA-tekniken ingår, säger Johan Olsson, Acando.

För mer information kontakta:
Johan Olsson, Acando, +46 31 345 34 41, johan.olsson@acando.com
Bo Eliasson, Advania, +46 76 140 00 52, bo.eliasson@advania.se

Om Advania
Advania är en av Sveriges starkaste och mest heltäckande systemintegratörer. Vi är en lokal aktör med 300 medarbetare som är placerade på åtta kontor runt om i Sverige och omsätter 600 MSEK. Sedan 2012 ingår vi i Advania-gruppen, en sammanslagning av Kerfi, Hands och Skyrr, med över 1100 anställda i Sverige, Norge och Island med en omsättning på 1500 MSEK. För mer info www.advania.se

Acando är ett management- och it-konsultbolag som tillsammans med sina uppdragsgivare skapar affärsnytta genom att förbättra och effektivisera processer, organisation och it. Bolaget har 1100 medarbetare fördelade på 19 kontor i Sverige, Tyskland, Norge, Finland och England. Med våra kärnvärden – laganda, passion och resultatskapande – ser vi till helheten och förstår sambandet mellan verksamhet och it. Acando omsatte drygt 1,5 miljarder kronor 2012 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic. www.acando.se

Taggar: