Acando partner i Aleris omställning till renodlat sjukvårdsbolag

Under hösten 2018 avyttrade Aleris sin omsorgsverksamhet i Skandinavien för att övergå till att bli ett renodlat sjukvårdsbolag, vilket krävde en separation av hela IT-miljön inklusive IT-leverantörsavtal i dessa länder. Acando hade helhetsansvaret för den omfattande IT-separationen och har även fått fortsatt förtroende att hantera IT-separationen för Aleris primärvård som avyttras under våren 2019.

Vid tidpunkten för omsorgsverksamhetens avyttring hade Aleris en bred och komplex applikations- och IT-tjänsteportfölj med olika leverantörer för varje land, och skilda målbilder internationellt. Acandos uppdrag har bland annat inneburit en separation av system och leverantörsavtal, formulering av Transitional Service Agreements (TSA) för IT, datamigrering, flytt av infrastruktur samt kommunikation till slutanvändare.

Den 21 januari i år övergick Aleris Omsorg till att drivas vidare i köparen Ambeas regi. Majoriteten av systemen var vid denna tidpunkt separerade, medan en viss del levereras under TSA i en övergångsperiod. Acando har nu fått i uppdrag att även hantera IT-separationen för Aleris primärvård som avyttras under våren 2019 – och att fortsätta integrationen i Norge av Aleris Omsorgs IT med Ambea.

- Acando har adderat värde åt Aleris genom att koordinera en stor mängd olika aktörer, både internt inom Aleris och externt. Acando har också en känsla för viktiga detaljer som medfört att vår IT-separation hanterats både proffsigt och effektivt, säger Sara Jinnerot-Uggelberg, CFO på Aleris.

- Vi är stolta över rollen som partner i detta omfattande projekt, och över det fortsatta förtroendet från Aleris att axla kommande avyttring. Nu ser vi fram emot ett fortsatt gott samarbete, säger Anders Sjökvist, Kundansvarig på Acando.

Anders Sjökvist, Client Executive, +46 (0)70 639 9726, anders.sjokvist@acando.com
Anna Ohlsson, Head of Marketing and Communications, +46 (0)70 413 4179, anna.ohlsson@acando.com

Acando är konsultbolaget som med lika delar teknisk spetskompetens och insikt i mänskliga beteenden - innoverar, effektiviserar och mobiliserar organisationer till hållbar förändring. Koncernen har cirka 2 100 anställda fördelade på fem länder. Acando omsatte över 2,8 miljarder kronor 2018 och är noterat på Nasdaq Stockholm.