Acando säkerställer globala processer för inköp hos industriföretag

Acando har fått i uppdrag att stödja ett globalt industriföretag med projektledning och rådgivning vid införandet av processer och IT-stöd för strategiskt inköp. Genom att förbättra det strategiska inköpet kan företaget arbeta mer effektivt och i förlängningen säkerställa att rätt avtal och rätt leverantörer används.

Bakgrunden till projektet är att industriföretaget identifierat inköp som ett av flera fokusområden för att arbeta effektivare, uppnå skalfördelar, förbättra kvaliteten och sänka kostnaderna.

Acando agerar stöd för industriföretaget i införandet av processer och IT-stöd för strategiskt inköp. De bitar som ingår i det strategiska inköpet är upphandlingsprocessen, kontraktshantering och leverantörsutvärderingar.

- Vi projektleder uppdraget och säkerställer att uppdragsgivaren enas om samt inför ett gemensamt globalt arbetssätt. Dessutom implementeras ett externt molnbaserat IT-stöd, som ska supportera i arbetsprocesserna, säger Joakim Sjöholm, affärsansvarig på Acando.

Anna Ohlsson, Head of Marketing and Communications, +46 (0)70 413 4179, anna.ohlsson@acando.com
Anders Sjökvist, Head of Consulting, +46 (0)70 639 9726, anders.sjokvist@acando.com

Acando är konsultbolaget som med lika delar teknisk spetskompetens och insikt i mänskliga beteenden - innoverar, effektiviserar och mobiliserar organisationer till hållbar förändring. Koncernen har cirka 1900 anställda fördelade på fem länder. Acando omsatte över 2 miljarder kronor 2016 och är noterat på Nasdaq Stockholm.