Acando stärker erbjudandet i Norge genom förvärv av e-vita AS

Acando expanderar i Norge genom förvärvet av Oslobaserade konsultbolaget e-vita AS med drygt 60 medarbetare. e-vita AS tillhandahåller IT-lösningar för att optimera affärsprocesser och är ledande i Norge inom området portaler och processlösningar med teknologi från Oracle.

”Genom förvärvet av e-vita stärker vi vår närvaro på den norska marknaden ytterligare och får både möjlighet att fortsätta växa vår leverans hos befintliga kunder genom ett nytt verksamhetsområde, men också en breddad kundbas med möjlighet till fortsatt expansion”, säger Carl-Magnus Månsson, vd och koncernchef för Acando.

Acando har tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i e-vita AS och tillträde kommer ske den 1 oktober 2013, efter godkännande från relevanta myndigheter. Köpeskilling minskat med nettokassa vid övertagande beräknas uppgå till cirka 33 MNOK. Bolaget omsatte 55 MNOK år 2012 med ett EBITDA resultat på 6 MNOK. e-vita AS har haft en positiv utveckling av omsättning och resultat under första hälften 2013 och beräknas bidra positivt till Acandos resultat per aktie.

e-vita har en tongivande position i Norge avseende Oracle Fusion Middleware och var den första organisation att uppnå status som Oracle specialized Service-Oriented Architecture Partner i Norden. e-vita är även Specialized Partner på Database och Application Grid och blev 2011 och 2013 utsedda till Oracle Middleware Partner of the year i Norge. Dessutom erbjuder e-vita konsulttjänster med kompetens inom användarupplevelse, projektledning, systemintegration och förvaltning.

”Jag är både glad och stolt att e-vita har accepterat att bli en del av Acando. Genom förvärvet får Acando inte bara tillgång till Norges mest välrenommerade Oracle-bolag och en stark kundbas. Den kombinerade verksamheten skapar dessutom spännande möjligheter för fortsatt utveckling av vårt hela erbjudande”, säger Sven Ivar Mørch, vd för Acando Norge AS.

Acando och e-vita matchar varandra väl, inte bara kompetensmässigt utan också avseende kultur och medarbetarengagemang med ett starkt fokus på teknologi och kunskapsförädling. Vi kommer definitivt att fortsätta attrahera de bästa konsulterna och ser fram emot en spännande utveckling med ännu bättre förutsättningar.” Frank Rognstad vd för e-vita AS.

Detta är information som Acando AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 september 2013.

För mer information:
Carl-Magnus Månsson, vd och koncernchef, Acando, +46 8 699 7377.
Sven Ivar Mørch, vd för Acando Norge AS, +47 930 01 000.

Acando är ett konsultföretag som tillsammans med sina kunder identifierar och genomför bestående verksamhetsförbättringar genom informationsteknik. Acando erbjuder balans mellan hög kundnytta, kort projekttid och låg totalkostnad. Acando omsätter på årsbasis cirka 1,5 miljarder kronor och har cirka 1 100 medarbetare i fem länder i Europa. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic. Företagskulturen baseras på kärnvärdena: Laganda, Resultatskapande och Passion. www.acando.se

Taggar: