Acando utarbetar referensarkitektur för norska försvaret

​Acando vann uppdraget i konkurrens med två andra ramavtalspartners till Forsvarets Logistikkorganisasjon/Divisjon for IKT-kapasiteter. Projektet kommer att utveckla referensarkitekturen baserat på NATOs Architecture Framework och SOA principer. Dessutom omfattas dokumentation, kunskapsöverföring, utbildning, samt processer och procedurer för att använda, underhålla och vidareutveckla modellen.

Avtalet har tecknats med Forsvarets Logistikkorganisasjon/Divisjon for IKT-kapasiteter, men är giltigt för samtliga enheter inom det norska Försvaret.

Detta uppdrag understryker Acandos ledande position inom koncernarkitekturområdet, där Acando stöttar det norska justitiedepartementet och polisen, den norska hälsosektorn, det norska vägverket, samt den norska arbets- och välfärdsadministrationen, och nu det norska försvaret.

“Det norska försvaret är en mycket spännande kund med stor potential, som ger Acando värdefull erfarenhet i utvecklingen av avancerad arkitektur”, säger Petter Sævik, konsultchef Oslo, Acando Norge.

Petter Sævik, konsultchef Oslo, Acando Norge, +47 922 92918.
Eva Haaker, marknads- och informationschef, Acando, +46 8 699 7137.

Acando är ett konsultföretag som tillsammans med sina kunder identifierar och genomför bestående verksamhetsförbättringar genom informationsteknik. Acando erbjuder balans mellan hög kundnytta, kort projekttid och låg totalkostnad. Acando omsätter på årsbasis cirka 1,4 miljarder kronor och har cirka 1100 medarbetare i sex länder i Europa. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic. Företagskulturen baseras på kärnvärdena: Laganda, Resultatskapande och Passion. www.acando.se