Acandos beslutsstöd skapar konkurrensfördel åt NetOnNet

Beslutsstödet säkerställer att bolaget med automatik kan hålla konkurrenskraftiga priser samtidigt som man följer upp nyckeltal i realtid som säkerställer lönsamhet och rätt fokusering. Lösningen visualiserar i realtid hur det egna produktsortiments priser ligger till jämfört med konkurrenternas och pekar även på var lämpliga prisjusteringar bör göras.

För att ha fullständig information om konkurrenternas priser är beslutsstödet integrerat med Prisjakt. Konkurrenternas priser bevakas fyra gånger dagligen och vid behov görs prisändringar av det egna sortimentet lika ofta. Detta är en uppgift som i princip skulle vara omöjlig att hantera utan ett datalager och en bra visualisering. Det handlar om stora datamängder och ofta komplexa visualiseringar. Manuella rutiner för att hitta rätt information att fatta beslut utifrån har eliminerats. Detta har skapat ett effektivare arbetssätt för NetOnNet där man kan fokusera på strategiska frågor istället för att jaga beslutsstödssiffror.

-       Det här har varit en oerhört viktig resa för oss.Acando har utmanat oss med sitt stora kunnande inom beslutsstöd, och vi har tillsammans tagit fram grafiskt tilltalande rapporter och dashboards som ger en helt annan överblick än vi hade tidigare,  säger Linda Stiernstrand, CFO på NetonNet.

För att hela tiden se hur försäljningen går och vara säker på att man säljer lönsamma produkter och tjänster har butikschefer och personal tillgång till information i realtid i butikerna. Här presenteras nyckeltal som visar försäljningen av fokusprodukter, andelen försäkringar, konverteringsgrad på besökare med mera. På det sättet hjälper beslutsstödet till att fokusera försäljningen och öka lönsamheten samtidigt som man erbjuder lägst pris.

Teknik
Lösningen bygger på en kombination av produkter från Microsoft och QlikTech. Datalagret är byggt på Microsofts SQL Server med Acandos Darwin-ramverk. Darwin utgår ifrån beskrivningar av integrationer och affärslogik på en abstraktionsnivå högre än vad man traditionellt gjort. Detta gör det möjligt att automatiskt generera huvuddelen den kod som hanterar informationen i datalagret. Acando bedömer att datalagerprojekt av denna typ går minst 50 procent snabbare än med traditionella metoder där man skriver kod för hand. Som presentations- och analysverktyg används QlikView som möjliggör presentationer av komplex information på ett lättbegripligt sätt i hög prestanda.

Magnus Björk, Ansvarig Acando Analytics, telefon: 0768 20 13 48
Linda Stiernstrand, CFO, NetOnNet, telefon: 033-488 400

Acando är ett management- och IT-konsultbolag som tillsammans med sina uppdragsgivare skapar affärsnytta genom att förbättra och effektivisera processer, organisation och IT. Bolaget har 1100 medarbetare fördelade på 19 kontor i Sverige, Tyskland, Norge, Finland och England. Med våra kärnvärden – laganda, passion och resultatskapande – ser vi till helheten och förstår sambandet mellan verksamhet och IT. Acando omsätter cirka 1,5 miljarder kronor per år och är noterat på NASDAQ OMX Nordic. www.acando.se