Bibehållen resultatnivå från föregående år

Acandos delårsrapport 1 januari-31 mars 2009.

Första kvartalet 2009 jämfört med första kvartalet 2008

• Nettoomsättningen uppgick till 409 MSEK (409), i nivå med första kvartalet 2008.
• Rörelseresultat, exklusive omstruktureringskostnader, blev 42 MSEK (39), en ökning med 8 procent.
• Omstruktureringskostnader uppgår till 20 MSEK och avser kostnader för uppsagd personal från Göteborgskontoret.
• Rörelseresultat, inklusive omstruktureringskostnader, blev 22 MSEK (39), en minskning med 44 procent.
• Resultat efter skatt uppgick till 21 MSEK (52), en minskning med 60 procent.
• Kassaflödet från den löpande verksamheten var 26 MSEK (41), en minskning med 36 procent.
• Koncernens likvida medel inklusive kortfristiga placeringar uppgick per den 31 mars 2009 till 207 MSEK (108), en ökning med 92 procent jämfört med 31 mars 2008.
• Resultat per aktie inklusive omstruktureringskostnader var 0,27 SEK (0,65) efter utspädning, en minskning med 58 procent.

Acando har haft fortsatt god efterfrågan trots att den allmänna ekonomiska tillväxten stannade av under fjärde kvartalet 2008. Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader är, under rådande marknadsförutsättningar, tillfredsställande. Acandos breda kundbas har möjliggjort att kapacitetsutnyttjandet har kunnat upprätthållas genom samverkan mellan konsulter från olika geografiska marknader och erbjudandeområden, till exempel genom en kapacitetsförflyttning från kundsegment med vikande efterfrågan (exempelvis fordonsindustri i Västsverige) till kundsegment som fortfarande investerar (exempelvis offentlig sektor i Norge).

”Acandos stora närvaro inom offentlig sektor, läkemedel- och hälsoindustri samt energisektorn gör att vi är mindre exponerade för konjunkturens svackor inom andra kundbranscher, kommenterar Bengt Lejdström, tillförordnad VD och koncernchef för Acando.

I och med att marknadsförutsättningarna i västra Sverige väsentligt förändrats, har bolaget anpassat resurserna till den minskade och förändrade efterfrågan genom att genomföra personalneddragningar. Totalt har ca 40 medarbetare från Göteborgskontoret berörts av uppsägningar, i enlighet med det varsel som lades den 4 februari 2009.

Carl-Magnus Månsson utsågs till ny vd och koncernchef för Acando den 24 februari 2009. Han är för närvarande Vice President och Chief Information Officer (CIO) för Ericsson-koncernen, och tillträder den 1 juni 2009. Fram tills dess fortsätter Bengt Lejdström, som tillförordnad vd och koncernchef för Acando.

Läs hela rapporten i bifogad pdf.