DELÅRSRAPPORT

1 JANUARI – 31 MARS 2011

• Nettoomsättning 398 MSEK (360)
  • Rörelseresultat 34 MSEK (19)
  • Rörelsemarginal 8,4 % (5,4 %)
  • Resultat efter skatt 23 MSEK (15)
  • Resultat per aktie efter utspädning 0,30 SEK (0,20)
  • Likvida medel 138 MSEK (119)

Koncernchef Carl-Magnus Månsson kommenterar

Under årets första kvartal utvecklades vår verksamhet väl med stöd av en ytterligare stärkt marknad och fortsatta operativa effektiviseringar. Den organiska tillväxten i lokal valuta uppgick till cirka 15 procent, men den stärkta svenska kronan gav negativa valutaeffekter om cirka 4 procentenheter. Ökande beläggningsgrader och en gynnsam mix av tjänster i leveranserna, gav en kraftig förbättring av rörelseresultatet till 34 MSEK från 19 MSEK under samma period föregående år. Rörelsemarginalerna är i nivå med motsvarande period under det konjunkturstarka 2008 i samtliga länder utom Danmark.

Utvecklingen i Norge, med stark omsättningstillväxt och den högsta marginalen i ett enskilt kvartal på två år, är särskilt glädjande. Danmark är dock fortsatt utmanande lönsamhetsmässigt.

Efterfrågan på Microsoft-lösningar baserade på Sharepoint och SAP-kompetens för såväl införandeprojekt som för vidareutveckling av etablerade lösningar, utvecklades starkt under kvartalet.  Inom dessa områden har vi också fått möjlighet att utnyttja kompetens och lösningar mellan länderna i koncernen.

Det är med stor glädje och stolthet jag konstaterar att Nobelstiftelsen valt Acando som partner för att etablera ett mer effektivt IT-stöd till planering kring Nobelprisceremonin, Nobelbanketten i Stockholm och Nobelveckans övriga aktiviteter. Vår metodik för att gemensamt med våra kunder identifiera och förstå behoven, definiera lösningen och skapa trygghet i genomförandet, har varit avgörande.

Utmanande och intressanta uppdrag är en avgörande faktor för att attrahera de bästa konsulterna. Projektet för Nobelstiftelsen är ett bland många sådana exempel. Vi har ett stort behov av att öka rekryteringen, men noterar en allt hårdare konkurrens om nya medarbetare. Den goda efterfrågesituationen innebär också en generellt ökad rörlighet bland medarbetare, vilket påverkar möjligheten att växa organiskt. Vi fortsätter att driva traineeprogam och fokusera på rekrytering av ”young professionals” till våra akademier inom kompetensområdena Microsoft och Strategisk IT. Samtidigt ökar vi volymen i vår underkonsultaffär.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl-Magnus Månsson, vd och CEO

Lotta Jarleryd, CFO

Acando
Acando är ett konsultföretag som tillsammans med sina kunder identifierar och genomför bestående verksamhetsförbättringar genom informationsteknik. Acando erbjuder balans mellan hög kundnytta, kort projekttid och låg totalkostnad. Acando omsätter på årsbasis ca 1,5 miljarder kronor och har cirka 1 100 medarbetare i sex länder i Europa. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic. Företagskulturen baseras på kärnvärdena; Laganda, Resultatskapande och Passion.