Fortsatt stabil omsättning och stark finansiell ställning

HALVÅRSRAPPORT 1 januari – 30 juni 2009

Första halvåret 2009 jämfört med första halvåret 2008 • Nettoomsättningen uppgick till 792 MSEK (833), en minskning med 5 procent jämfört med föregående år. • Rörelseresultatet, exklusive omstruktureringskostnader, blev 59 MSEK (76), en minskning med 22 procent. Omstruktureringskostnader uppgår till 20 MSEK och avser kostnader för uppsagd personal från Göteborgskontoret. Rörelseresultat, inklusive omstrukturerings-kostnader, blev 39 MSEK (76), en minskning med 49 procent. • Resultat efter skatt uppgick till 38 MSEK (89), en minskning med 57 procent. • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 34 MSEK (108), en minskning med 68 procent. •Koncernens likvida medel inklusive kortfristiga placeringar uppgick per den 30 juni 2009 till 153 MSEK (138), en ökning med 11 procent jämfört med 30 juni 2008. • Resultat per aktie inklusive omstruktureringskostnader var 0,49 SEK (1,13) efter utspädning, en minskning med 57 procent. Andra kvartalet 2009 jämfört med andra kvartalet 2008 • Nettoomsättningen uppgick till 383 MSEK (424), en minskning med 10 procent jämfört med föregående år. • Rörelseresultatet blev 17 MSEK (38), en minskning med 55 procent. • Resultat efter skatt uppgick till 17 MSEK (38), en minskning med 55 procent. • Resultat per aktie efter utspädning var 0,22 SEK (0,49), en minskning med 55 procent. VDs KOMMENTAR Acandos breda kundbas, samt samverkan mellan konsulter från olika geografiska marknader och erbjudandeområden, har möjliggjort att kapacitetsutnyttjandet har kunnat upprätthållas på samma nivå som under första kvartalet 2009. Prisnivåerna har varit stabila, även om ett visst genomslag har skett av omförhandlade ramavtal. Samtidigt har en viss avmattning i efterfrågan noterats, vilket avspeglas i större konkurrens om nya uppdrag. Första halvåret har präglats av en kombination av nya korta uppdrag med snabba resultateffekter för kunderna och en ökad efterfrågan på helhetsåtaganden. Beslutsprocesserna kring de senare är dock något längre än för andra typer av uppdrag, varvid ledtiden för att flytta konsulter mellan olika projekt kan påverkas negativt, vilket i sin tur medför att beläggningsgraden minskat något jämfört med första halvåret 2008. Detta i kombination med de personalneddragningar som skett enligt plan inom vissa segment för att möta en förändrad efterfrågan har påverkat både nettoomsättning och rörelseresultat negativt jämfört med samma period föregående år. Andra kvartalet innehöll tre arbetsdagar färre än motsvarande period föregående år. Detta har påverkat omsättning och rörelseresultat för andra kvartalet negativt med ca 15 MSEK. Första halvåret jämfört med motsvarande period föregående år har dock samma antal arbetsdagar. ”Jag har mött ett Acando där varje medarbetare är koncentrerad på att skapa uthållig nytta i varje uppdrag. Samtidigt har jag i många kunddialoger fått höra att Acando och våra medarbetare präglas av lyhördhet och leveransfokus. Sammantaget har vi en god position att utvecklas ifrån”, kommenterar Carl-Magnus Månsson, som tillträdde som ny vd och koncernchef för Acando den 1 juni 2009. Acando anpassar sig kontinuerligt till det rådande marknadsläget genom att effektivisera arbetssättet och anpassa organisationen. Samtidigt säkerställer Acando sin position för att tillvarata framtida tillväxtmöjligheter genom att vidareutveckla erbjudandet och fortsätta uppbyggnaden av en portfölj av återanvändningsbara lösningskomponenter. Acandos breda kundbas och geografiska spridning ger goda möjligheter att möta en osäker marknad. Läs hela rapporten i bifogad pdf.