Nyemission och återköp av aktier av serie C för incitamentsprogram

Med stöd av bemyndigande från bolagsstämman den 4 maj 2017 har styrelsen i Acando AB (publ) (”Acando”) beslutat att genomföra en nyemission samt omedelbart därefter återköpa 900 000 aktier av serie C.

Med stöd av bemyndigande från årsstämman den 4 maj 2017 har styrelsen i Acando beslutat om en riktad kontantemission av 900 000 aktier av serie C till Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial. Teckningskursen för aktierna är 1,3792 kr per aktie, vilket motsvarar dess kvotvärde. Vidare har styrelsen beslutat att omedelbart återköpa samtliga 900 000 aktier av serie C från Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial till samma pris som teckningskursen.

Syftet med emissionen och återköpet av aktier av serie C är att, efter konvertering till aktier av serie B, säkerställa leverans av aktier av serie B till anställda inom koncernen som deltar i Aktiesparprogram 2017 som antogs på årsstämman 4 maj 2017. Tilldelning av aktier enligt Aktiesparprogram 2017 kommer att ske i augusti år 2020.

Acando innehar sedan tidigare inga aktier av serie C. Aktier av serie C berättigar till en röst vardera, men saknar rätt till vinstutdelning.

Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2018 kl. 15.00 (CET).

Anneli Lindblom, CFO eller Ulf J Johansson, Styrelseordförande Acando AB, tel. 08-699 70 00.

Acando är konsultbolaget som med lika delar teknisk spetskompetens och insikt i mänskliga beteenden - innoverar, effektiviserar och mobiliserar organisationer till hållbar förändring. Koncernen har cirka 1900 anställda fördelade på fem länder. Acando omsatte över 2,4 miljarder kronor 2017 och är noterat på Nasdaq Stockholm.