Snabba svar i Nacka kommun

Besked om väntetiden direkt och möjlighet att följa ärendet på nätet – det kommer vara verklighet för Nackaborna när kommunens nya dokument- och ärendehanteringssystem börjar användas.

– Det spelar ingen roll om kommuninvånaren behöver ansöka om en god man eller vill rapportera att gatlampan utanför bostadshuset inte fungerar – kontakten med kommunen ska vara lika smidig. Det kommer att kännas tryggt för Nackaborna att veta att alla ärenden hanteras på samma enkla och genomtänkta sätt, säger Lennart Jonasson, stadsdirektör i Nacka kommun.

I Nackas nya system kan medborgarna fylla i formulär på nätet och signera sina handlingar elektroniskt. Det gör att handläggningen kan förenklas och att kommunens interna administration blir mycket effektivare.

- När lösningen finns på plats kommer handläggarna kunna jobba effektivare och få en bättre överblick över ärendena. Säkerheten och kvaliteten ökar när alla handlingar och ärenden knyts ihop istället för att finnas utspridda i olika system – det blir möjligt att lättare kunna styra och följa upp ärendeflödet. Alla kommer att kunna söka i ärenden och se var de befinner sig, oavsett om man är medborgare, handläggare eller utförare, säger Lennart Jonasson.

Nacka har under en tid försökt hitta ett ärende- och dokumenthanteringssystem som uppfyller de krav som både personalen och medborgarna ställer. När inget befintligt system passade kommunens sätt att arbeta började man tänka i nya banor, vilket nu lett till att Nacka tecknat avtal med konsultföretaget Acando AB. Acandos lösning bygger på Microsoft Office Sharepoint Server 2007 och ger kommunen möjlighet att få ett system som uppfyller de krav som kommunen ställer.

- Nacka är första kommunen i Sverige med att bygga sitt ärendehanteringssystem så här och Acando kommer utifrån den starka standardprodukten utveckla lösningen så att den passar Nacka. Vi är övertygade om att lösningen kommer att vara intressant för andra kommuner, organisationer och företag att utvärdera och införa. säger Gunilla Bjerre, Chief Operating Officer på Acando.

Det nya dokument- och ärendehanteringssystemet kommer att tas i bruk i slutet av 2008.

Kurspåverkande information
som rapporteras till Finansinspektionen