Active Capital förvärvar Form o Miljö Sweden AB

Active Capital har genom sitt dotterbolag Sonesson Inredningar AB förvärvat Form o Miljö Sweden AB med tillträde 2007-05-01. Form o Miljö har 17 anställda och bedriver försäljning av möbler för offentlig miljö, främst möbler och inredning till utbildningssektorn. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet och funktion för att klara de krav som ställs på inredning inom offentlig miljö.

Form o Miljö omsätter cirka 80 MSEK under god lönsamhet. Köpeskillingen till de två grundarna, Thomas Gunnedal och Ulf Pahlfèr, som båda fortsätter inom företaget, uppgår till 10 MSEK kontant vid tillträdet. Tilläggsköpeskillingar kan sedan utgå med max 6 MSEK.

Samgåendet med Form o Miljö är av stor strategisk betydelse framförallt gentemot utbildningssektorn. Form o Miljö tillsammans med Tranås Skolmöbler och Alnäs Möbelfabrik blir den ledande aktören på den svenska marknaden samtidigt som förutsättningar skapas för en ökad penetration av exportmarknaderna.

Samordningsvinster förväntas också på produktionssidan mellan SONO-gruppen och Form o Miljö. Förvärvet av Form o Miljö förväntas få en positiv resultatpåverkan för Active Capital koncernen i spannet 1-2 SEK per aktie.

Active Capital AB

Thomas Bolmgren