Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2009

Verksamhetsrapport Koncernens nettoomsättning och resultat Delårsperioden januari – juni 2009 Omsättningen för kvarvarande verksamheter under perioden uppgick till 356,8 (450,5) MSEK och rörelseresultatet för kvarvarande verksamheter uppgick till 2,0 (39,2) MSEK. Resultatet efter skatt för kvarvarande verksamheter uppgick till 5,2 (29,9) MSEK. Den ekonomiska krisen har fortsatt påverkat samtliga enheter i koncernen. Orderingången har varit mycket svag, för halvåret som helhet sjönk den med 25 procent jämfört med samma period föregående år, medan omsättningen föll med 21 procent. Resultatet försämrades mer, då omkostnaderna kortsiktigt inte kunnat anpassas till den lägre omsättningen. Pressade bruttomarginaler bidrog också till resultatnedgången. Mot slutet av perioden har orderingången ökat, framförallt inom SONO-gruppen, och utgående orderstock ger grund till viss optimism inför andra halvåret. Det förbättrade orderläget tillsammans med en personalreduktion om 20 procent förväntas medföra en markant förbättring av koncernens rörelseresultat under andra halvan av året. Utöver ordinarie utdelning om 3,50 SEK per aktie, beslutade en extra bolagsstämma den 11 juni att dela ut hela ACAP Invests innehav av aktier i Active Properties AB till ACAP Invests aktieägare. Aktier till ett bokfört värde om 54,3 MSEK delades ut. Christer Sjöström har utsetts till ny VD och koncernchef i ACAP Invest. Christer tillträder tjänsten den 26 augusti 2009. Andra kvartalet 2009 Jämfört med samma period föregående år har omsättningen och rörelseresultatet för kvarvarande verksamheter försvagats. Omsättningen uppgick till 177,3 (227,5) MSEK medan rörelseresultatet uppgick till 10,1 (18,7) MSEK. I rörelseresultatet ingår en reavinst om 17,2 MSEK från försäljning av rörelsefastigheter. Resultatet per aktie för kvarvarande verksamheter uppgick till 2,25 SEK. SONOs omsättning och rörelseresultat var fortsatt mycket otillfredsställande. Från slutet av maj har orderingången förbättrats, juni visade årets bästa siffror och var på nivå med juni 2008. Förstärkning av ledningsfunktionerna och omkostnadsreduktioner har genomförts. Resultatet svängde till plus i juni och vi förväntar tydliga resultatförbättringar under andra halvåret. DISABs omsättning ligger kvar på en acceptabel nivå baserat på en hög ingående orderstock. Orderingången ligger fortsatt låg kopplad till turbulensen på marknaden, dock syns en tydlig förbättring under andra kvartalet. Marginalerna har förbättrats som ett resultat av förändringar i valutan, men också utifrån bättre priser. DISAB har under perioden introducerat sin nya area cleaner, DISA-CLEAN, som är en gatusop med unika egenskaper, där konventionell gatusopteknik och DISABs vakuumteknik integrerats. Logiwaste har under perioden tagit sitt första projekt i drift och har nu en tydlig referensanläggning. CETECs orderingång och omsättning ligger i linje med förväntningarna, medan resultatet har utvecklats sämre. Inbromsningen inom industrin blev kraftigare än prognostiserat medan aktivitetsnivån inom byggindustrin och entreprenadverksamheten ligger kvar på en hög nivå. Bedömningen är att efterfrågan på marknaden under resterande delen av 2009 kommer att utvecklas som första halvåret. Organisationen anpassas löpande till den förväntade minskade volymen. MW Security har under andra kvartalet en orderingång i nivå med föregående år med positiva signaler från både USA och Storbritannien. Omsättningen och resultatet under andra kvartalet är något högre än samma period föregående år. Under Q2 har nya produkter tagits fram för Health & Beauty samt större multimediaprodukter. TPS redovisas som avvecklad verksamhet. Transaktionen förväntas genomföras under 2009. Det sista stora projektet har slutreglerats, vilket medfört ett likviditetstillskott om 3,5 MSEK och en nedskrivning om cirka 10 MSEK. Kostnadsmassan har kraftigt reducerats, och bolagets intäkter och kostnader har bringats mer i balans. Koncernens finansiella ställning Per den 30 juni uppgick koncernens likvida medel inklusive kortfristiga placeringar till 24,1 (17,0) MSEK. Utöver likvida medel fanns outnyttjade checkkrediter uppgående till 25,5 (25,1) MSEK. Soliditeten uppgick till 44,3 (49,7) procent. Eget kapital uppgick till 252,2 (341,1) MSEK, motsvarande 47,59 (64,38) SEK per aktie. Nettoskulden, inklusive pensionsskulder, uppgick till 120,7 (79,8) MSEK. Investeringar och avyttringar i koncernen Bruttoinvesteringarna i immateriella anläggningstillgångar uppgick till 3,5 (2,0) MSEK. Bruttoinvesteringarna i materiella anläggningstillgångar uppgick till 6,8 (9,5) MSEK. Bruttoinvesteringarna avseende förvärv av företag uppgick till 2,0 (0,6) MSEK. Avyttringar avseende företag uppgick likvidmässigt till 10,4 (0,0) MSEK och avser AutomatikHuset Förvaltning AB innehållande rörelsefastigheter. Nettot av investeringar och avyttringar under perioden uppgick till 1,5 (1,7) MSEK. Medarbetare i koncernen Genomsnittligt antal anställda under perioden uppgick till 524 (570). Moderbolaget Moderbolaget tillhandahåller koncerngemensamma funktioner. Nettoomsättningen uppgick under året till 3,3 (3,2) MSEK och avser koncernintern fakturering för administrativa tjänster. Resultat efter finansiella poster uppgick till 16,7 (1,4) MSEK. Bruttoinvesteringar i materiella anläggningstillgångar uppgick under perioden till 0,0 (0,0) MSEK. Förvärv av andelar i dotterbolag uppgick under perioden till 0,0 (0,7) MSEK. Avyttringar av dotterbolag uppgick likvidmässigt till 10,6 (0,0) MSEK. Förändringen i likvida medel under perioden uppgick till 0,0 (-11,3) MSEK. Nettot av räntebärande tillgångar och skulder förändrades under perioden med -65,6 (-42,5) MSEK. Soliditeten uppgick till 69,8 (77,2) procent. Risker och osäkerhetsfaktorer Den fortsatt svaga konjunkturutvecklingen leder till ökade risker bland annat för lägre omsättning och täckningsbidrag, liksom risk för ökade kundförluster. För detaljerad redovisning av risker och osäkerhetsfaktorer se not 32 i årsredovisningen för 2008. Transaktioner med närstående ACAP Invest-koncernen har under 2009 betalat totalt 8,2 (7,7) MSEK i hyra till Active Properties. I maj sålde SONO två rörelsefastigheter till Active Properties AB. Fastigheterna hyrs tillbaka på 15-årskontrakt. Överlåtelsen innebar en skattefri reavinst om 17,2 MSEK. Transaktionerna har skett på marknadsmässiga villkor. Närståenderelation föreligger med Active Properties AB eftersom bolaget till huvudsaklig del står under samma gemensamma betydande inflytande som ACAP Invest AB. Väsentliga händelser efter periodens utgång Inga väsentliga händelser har skett efter periodens utgång. Redovisningsprinciper Koncernen redovisar enligt International Financial Reporting Standards – IFRS. Delårsrapporten är upprättad enligt IAS 34. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i delårsrapporten som i senaste årsredovisningen. Moderbolaget redovisar enligt RFR 2.2 Redovisning för juridiska personer. Kommande rapporttillfällen 2009-10-22 Delårsrapport 9 mån 2010-02-11 Bokslutskommuniké 2009 Intygande Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av moderbolagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de företag som ingår i koncernen står inför. Malmö den 25 augusti 2009 ACAP INVEST AB (publ) Sven-Åke Henningsson Ordförande Thomas Bolmgren Verkställande direktör Magnus Hansson Styrelseledamot Kerstin Lindell Styrelseledamot För mer information, kontakta: Thomas Bolmgren, VD, Tfn +46 40 24 82 50 Revisors rapport över översiktlig granskning av finansiell delårsinformation i sammandrag (delårsrapport) upprättad i enlighet med IAS 34 och 9 Kap årsredovisningslagen (1995:1554). Till styrelsen i ACAP Invest AB (publ) Org nr 556087-7838 Inledning Vi har utfört en översiktlig granskning av delårsrapporten för ACAP Invest AB (publ) per 30 juni 2009 och den sexmånadersperiod som slutade per detta datum. Det är styrelsen och den verkställande direktören som har ansvaret för att upprätta och presentera denna delårsrapport i enlighet med IAS 34 och årsredovisningslagen. Vårt ansvar är att uttala en slutsats om denna delårsrapport grundad på vår översiktliga granskning. Den översiktliga granskningens inriktning och omfattning Vi har utfört vår översiktliga granskning i enlighet med Standard för översiktlig granskning SÖG 2410 Översiktlig granskning av finansiell delårsinformation utförd av företagets valda revisor, som är utgiven av FAR SRS. En översiktlig granskning består av att göra förfrågningar, i första hand till personer som är ansvariga för finansiella frågor och redovisningsfrågor, att utföra analytisk granskning och att vidta andra översiktliga granskningsåtgärder. En översiktlig granskning har en annan inriktning och en betydligt mindre omfattning jämfört med den inriktning och omfattning som en revision enligt Revisionsstandard i Sverige RS och god revisionssed i övrigt har. De granskningsåtgärder som vidtas vid en översiktlig granskning gör det inte möjligt för oss att skaffa oss en sådan säkerhet att vi blir medvetna om alla viktiga omständigheter som skulle kunna ha blivit identifierade om en revision utförts. Den uttalade slutsatsen grundad på en översiktlig granskning har därför inte den säkerhet som en uttalad slutsats grundad på en revision har. Slutsats Grundat på vår översiktliga granskning har det inte kommit fram några omständigheter som ger oss anledning att anse att den bifogade delårsrapporten inte, i allt väsentligt, är upprättad för koncernens del i enlighet med IAS 34 och årsredovisningslagen samt för moderbolagets del i enlighet med årsredovisningslagen. Malmö den 25 augusti 2009 Johan Rasmusson Auktoriserad revisor Per-Arne Pettersson Auktoriserad revisor