Delårsrapport 1 januari – 30 september 2006

• Resultatet efter skatt 25,6 (16,2) MSEK, +58%
• Resultatet per aktie 9,66 (6,13) SEK, +58%
• Eget kapital per aktie 81,55 (93,28) SEK

• Kvartal 3 blev nettoomsättningen 136,4 (111,4) MSEK, +22%, rörelseresultatet 17,9 (14,2) MSEK, +26%, resultatet efter skatt 11,5 (8,7) MSEK, +32%, och resultatet per aktie 4,33 (3,27) SEK, +32%
• Soft Center lämnade koncernen genom utdelning av aktierna i Active Properties AB
• Sonesson Inredningar förvärvade i september Miljö Expo Scandinavia AB

Verksamhetsrapport

Den viktigaste händelsen för koncernens framtid skedde under tredje kvartalet. Avskiljandet av Soft Center per den 26 juli 2006 innebär att koncernen blir industriellt renodlad och mer överskådlig samt därmed lättare att analysera. Kvarvarande del av Active Capital-koncernen blir lågbelånad, vilket ökar kapaciteten för företagsförvärv. Utdelningen påverkar rörelseresultatet negativt, medan resultatet efter finansiella poster endast påverkas marginellt negativt. De flesta nyckeltal förbättras betydligt.

Koncernens nettoomsättning och resultat januari – september 2006
Omsättning och resultat har förbättrats jämfört med samma period föregående år. Omsättningen steg med 22 procent till 383,3 MSEK, medan rörelseresultatet ökade med 34 procent till 41,4 MSEK. Resultatet per aktie steg med 58 procent till 9,66 SEK.

Koncernen tredje kvartalet
Jämfört med samma period föregående år har omsättning och resultat förbättrats. Omsättningen steg till 136,4 MSEK medan rörelseresultatet uppgick till 17,9 MSEK, vilket innebar en ökning med 22 respektive 26 procent. Resultatet per aktie steg med 32 procent till 4,33 SEK.

Sonesson Inredningar, eller SONO-gruppen, visade ett fortsatt gott resultat under tredje kvartalet. Orderingången från den svenska marknaden är stark och pekar på fortsatt god lönsamhet under året.
Under tredje kvartalet förvärvade Sonesson Inredningar, genom sitt dotterbolag Tranås Skolmöbler AB, Miljö Expo Scandinavia AB med tillträde per den 1 oktober 2006. Betydande samordningsvinster förväntas mellan SONO-gruppen och Miljö Expo, både vad gäller ökad exponering genom SONO-gruppens marknadsorganisation och inom produktion där SONO-gruppens stordriftsfördelar innebär lägre kostnader.

MW Security har vänt kvartalets resultat till vinst. En redovisningsmässig effekt av att man tagit över distributionen genom eget dotterbolag, är att täckningsbidraget på försäljning till Storbritannien inte kan realiseras förrän fakturering sker från det brittiska bolaget. Detta har inneburit en engångsbelastning om 0,7 MSEK i form av en internvinstreservering.

Cetec Electric förvärvade och tillträdde under tredje kvartalet AutomatikHuset i Malmö. AutomatikHuset är verksamt inom tillverkning och försäljning av kundspecifika utrustningar inom automation och styrning för industrin och entreprenad-sektorn. AutomatikHusets kompetens möjliggör penetration av nya kundgrupper och projekt där Cetecs stordriftsfördelar medför stark konkurrenskraft.
Som del i en förstärkning av ledningsfunktionerna utsågs Peter Lütz till ny VD för Cetec Electric AB i början på oktober. Han efterträder Mårten Hansson, tidigare delägare i Cetec Electric AB, som fortsätter i ledande befattning i företaget.

Efter den 25 juli ingår Ronnebys Soft Center Fastighets AB och dess moderbolag Active Properties AB inte i Active Capital-koncernen.

Koncernens finansiella ställning
Vid periodens utgång uppgick koncernens likvida medel inklusive kortfristiga placeringar till 12,7 (12,9) MSEK. Utöver likvida medel fanns det outnyttjade checkkrediter om 36,8 (38,8) MSEK.
Soliditeten uppgick till 48,5 (37,5) procent.
Eget kapital uppgick till 216,0 (247,1) MSEK, motsvarande 81,55 (93,28) SEK per aktie. Utdelningen av Soft Center reducerade eget kapital i Active Capital med 23,34 SEK per aktie.
Räntebärande avsättningar och skulder minskade väsentligt till 98,2 (287,9) MSEK.

Investeringar i koncernen
Nettoinvesteringarna under perioden uppgick till 29,8 (5,7) MSEK.
Bruttoinvesteringarna i immateriella anläggningstillgångar uppgick till 0,8 (0,5) MSEK.
Bruttoinvesteringarna i materiella anläggningstillgångar uppgick till 12,4 (5,9) MSEK.
Bruttoinvesteringarna avseende förvärv av företag uppgick till 17,4 (0,0) MSEK.

Medarbetare i koncernen
Genomsnittligt antal anställda under perioden uppgick till 372 (268).

Moderbolaget
Moderbolaget tillhandahåller koncerngemensamma funktioner. Nettoomsättningen uppgick under perioden till 4,3 (4,1) MSEK och avser koncernintern fakturering för administrativa tjänster. Resultat efter finansiella poster uppgick till 23,5 (-0,4) MSEK.
Bruttoinvesteringar i materiella anläggningstillgångar uppgick under perioden till 0,0 (0,0) MSEK. Bruttoinvesteringar i finansiella anläggningstillgångar uppgick under perioden till 13,3 (0,0) MSEK, varav 13,3 (0,0) MSEK avser förvärv av företag.
Förändringen i likvida medel under perioden uppgick till -0,3 (-0,5) MSEK. Förändringen i räntebärande skulder och tillgångar under perioden uppgick till -185,9 (0,0) MSEK.
Soliditeten uppgick till 41,5 (73,7) procent.

Inga väsentliga händelser har skett efter periodens utgång.

Redovisningsprinciper
Active Capital redovisar enligt International Financial Reporting Standards – IFRS. Delårsrapporten är upprättad enligt IAS 34. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i delårsrapporten som i senaste årsredovisningen.

Kommande rapporttillfällen
2007-02-08 Bokslutskommuniké 2006

Malmö den 26 oktober 2006

ACTIVE CAPITAL AB (publ)

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

För mer information, kontakta: Thomas Bolmgren, VD, Tfn +46 40 24 82 50