Förtydligande avseende ACAP Invest AB (publ) finansiering

Inför ACAP Invest förestående konvertibelemission önskar bolaget göra ett förtydligande kring sin finansiering om konvertibelemissionen inte blir fulltecknad.

Som framgår av det prospekt bolaget offentliggjorde den 15 maj 2013 väntas bolaget behöva ett tillskott av likviditet om cirka 25 miljoner kronor innan kassaflödet åter blir positivt. Bolaget har genom teckningsåtaganden och emissionsgaranti i konvertibelemissionen säkrat hälften av detta, 12,5 miljoner kronor netto.

I prospektet anförs vidare att bolaget har fått positiva signaler om ytterligare lån från banken. Dessa positiva signaler innebär ett konkret löfte om ett tillfälligt lån på lika mycket som tillförs genom emissionen, dock högst 12,5 miljoner kronor, varav 4 miljoner kronor avser amorteringsanstånd. Återbetalning av lånet ska ske med början 2013-10-31 med en tredjedel, cirka 4,2 miljoner kronor, per månad.

I ACAP Invest ingår affärsområdena SONO och DISAB. SONO är marknadsledande i Sverige inom inredningar för personlig förvaring, skolmöbler och ergonomiska arbetsplatser. DISAB är marknadsledande inom vakuumanläggningar för miljövänlig uppsamling och transport av material.