Kommuniké från årsstämma i ACAP Invest AB (publ)

Report this content

ACAP Invest AB (publ) avhöll den 7 maj 2014 sin årsstämma. Vid årsstämman fattades bl.a. följande beslut.

Resultatdisposition m.m.

Årsstämman beslutade fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen. Vidare beslutades att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2013.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2013.

Styrelse, revisor och arvode

Årsstämman beslutade att omvälja styrelseledamöterna Thomas Bolmgren och Magnus Hansson samt att nyvälja Benny Allerbring och Marcus Rasmusson till styrelseledamöter. Styrelseledamöterna Göran Bernhoff och Kerstin Lindell hade avböjt omval. Benny Allerbring valdes till styrelseordförande. Till revisor nyvaldes Deloitte AB, registrerat revisionsbolag, med Johan Rasmusson som huvudansvarig revisor.

Benny Allerbring, född 1945, är byggnadsingenjör och fil. kand med inriktning på företagsekonomi. Han är styrelseordförande i Elbogen Electric Holding AB samt dotterbolagen Cetec Electric AB och Elbogen Electrotech AB. Benny Allerbring har mångårig industriell erfarenhet från Kalmar LMV-koncernen med marknadsföring i Europa samt Nord- och Sydamerika och har därefter bl.a. arbetat hos Waste Management International med företagsförvärv och implementering.

Marcus Rasmusson, född 1973, är civilekonom och utbildad i Paris och Bryssel. Marcus Rasmusson har ett förflutet som managementkonsult hos PA Consulting Group, VD för Alcan Nordic och senast VD för Witre/Manutan Group i Norden, CEE och Ryssland.

Årsstämman beslutade att arvode till styrelsen ska utgå med 150 000 kronor till styrelsens ordförande och 90 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning inom överenskommen kostnadsram.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier eller konvertibler

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om emission av aktier eller konvertibler, varvid antalet aktier eller konvertibler som ges ut ska vara begränsat på så sätt att bolagets aktiekapital ska kunna ökas med högst 40 000 000 kronor. Emission skall få ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Årsstämman beslutade även om instruktioner för valberedning och riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Årsstämmans beslut enligt ovan överensstämmer med förslag till beslut presenterade i kallelsen och fullständiga förslag till årsstämman. Protokoll med närmare information avseende de beslut som fattades på årsstämman kommer att tillhandahållas på bolagets webbplats, www.acapinvest.se.

Malmö den 7 maj 2014

ACAP Invest AB (publ)

Styrelsen

I ACAP Invest ingår affärsområdena SONO och DISAB. SONO är marknadsledande i Sverige inom inredningar för personlig förvaring, skolmöbler och ergonomiska arbetsplatser. DISAB är marknadsledande inom vakuumanläggningar för miljövänlig uppsamling och transport av material. Under 2013 omsatte ACAP Invest cirka 571 MSEK. ACAP Invest är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börs Stockholms Small Cap-lista.

För mer information www.acapinvest.se.

Taggar: