infovox3, ny flexibel talsynteslösning för synskadade från Acapela Group

Tydliga och behagliga syntesröster för användning på flera olika datorer

Stockholm, 13 oktober 2010 - Acapela Group, ledande aktör inom området röstlösningar och talteknologi, tar ett stort steg framåt när det gäller sina beprövade Infovox-lösningar för synskadade. Funktionerna i de tidigare produkterna Infovox Desktop och Infovox inKey har förbättrats och kombineras nu i en enda kraftfull produkt, infovox3, för att erbjuda de synskadade ökad flexibilitet och maximal tillgänglighet till skriven information.

infovox3 presenteras av Acapelas distributörer ID-dagarna i Stockholm, Nacka Strand, 13-14 oktober.

infovox3 är en innovativ och lätthanterlig allt-i-ett-lösning för användning på olika datorer, var man än befinner sig, i hemmet, på jobbet eller någon annanstans. Med infovox3 utrustas datorerna med Acapelas talsyntes som med tydliga och behagliga röster läser upp textbaserad information i realtid.

infovox3 kombinerar och utökar fördelarna med de tidigare Infovoxprodukterna som använts av marknaden i över 20 år. Användaren får en portabel USB-lösning och tre lokala installationer i samma produkt, vilket gör att han/hon kan utnyttja rösterna på flera  olika datorer :

• De lokala installationerna utförs direkt från USB-enheten (ingen DVD behövs) men fungerar sedan helt fristående.
  • Användaren kan enkelt flytta de lokala installationerna mellan olika datorer.
  • Den portabla lösningen innebär att man kan använda infovox3 på vilken dator som helst, utan installation eller administratörsrättigheter, bara genom att ansluta enheten till USB-porten.

infovox3 har ett brett utbud av manliga och kvinnliga röster, totalt 50 röster på 24 olika språk. Meningen är att användaren, som fritt får välja upp till fem röster, ska kunna hitta en röst som han/hon trivs  med i den dagliga användningen. Möjligheten att välja en röstkombination som inkluderar utländska språk gör att man kan tillgodogöra sig information på det valda språket och även ta chansen att lära sig ett nytt språk. I infovox3 ingår en rad nya röster, bland andra Samuel (finlandssvenska), Rasmus (danska), Tracy (amerikansk engelska), Antoine (franska), Leila (arabiska), Laia (katalanska) och Antonio (spanska).

Övriga nyheter i infovox3:

• Pronounciation Editor – förbättrat verktyg för att på ett enkelt sätt styra uttalet av vissa ord som till exempel egennamn och undantag.
  • Speech Creator - verktyg för att skapa MP3-filer (enbart för privat användning) av valfri textfil så att användaren kan lyssna till innehållet i en MP3-spelare eller i mobilen.
  • Två enklare skärmläsare medföljer, Infovox Reader (f.d. Thunder) och NVDA, för användning på datorer där ingen skärmläsare finns installerad.

infovox3 har fullt stöd för både 32- och 64-bitars operativsystem och skärmläsare.

Mer information och en demoversion kommer inom kort på www.acapela-group.se

Förteckning över Acapelas distributörer på: http://www.acapela-group.se/text-to-speech-sverige-68-distributors.html

**************************************************

Acapela Group är en ledande aktör inom området röst- och talteknologi. Företaget utvecklar text-till-tal-lösningar (talsyntes) som omvandlar texter till tal med naturliga röster i många olika sammanhang. Kunden kan välja antingen någon av Acapelas 50 högkvalitativa standardröster på 30 olika språk eller att utveckla en egen exklusiv företagsröst. Över 1000 kunder världen över har anlitat Acapela för att integrera röster i produkter och tjänster såsom mobilapplikationer, GPS-apparater, högtalarutrop, webbkampanjer, taltidningar, talande webb, automatiska talsvartjänster, e-learningverktyg, digitala ordböcker, hjälpmedel för syn- och läshandikappade och kommunikationsapparater. Acapelas R&D-team jobbar intensivt med utveckla framtidens syntesröster som ska kunna återge exempelvis dialekter och känslor och i allt större utsträckning efterlikna den mänskliga rösten. www.acapela-group.se