MOOR investerar i Acast

Report this content

Investmentbolaget MOOR går in i det svenska företaget Acast som har utvecklat en kreativ plattform för att lyssna på och interagera med podcasts. Investeringen från MOOR ger Acast den stabilitet och långsiktighet som krävs för att växla upp och ta ett ytterligare steg i att förändra podcastvärlden.

MOOR startades av den framgångsrika IT-entreprenören, Kaj Hed, majoritetsägare i Rovio Entertainment, och bolaget har under det senaste året gjort investeringar i ett flertal unga IT-företag.

– Vi ser en oerhört stor potential i Acast, i tekniken och idéerna men även i teamets passion och engagemang, säger Bengt Häger, investment manager på MOOR. Deras affärsidé att utveckla podcastflöden till att bli interaktiva med bilder, länkar och video samt lägga till mätbar och kontrollerbar annonsering skapar grund för att revolutionera hela podcastvärlden.

MOOR har gjort sig kända för att investera i digitala start-ups med idéer och visioner som utmanar världen. Kreativitet, innovation och engagemang är några av ledorden i valet av investeringar.

– Vi är mycket glada över att ha MOOR som investerare. Dels för att de har finansiella muskler men också för att personerna bakom MOOR har drivit fram game-changers. Deras engagemang är ett kvitto på att vi har en idé som kan ändra en hel marknad, säger Måns Ulvestam, CEO på Acast.

Acast har utvecklat en kreativ plattform för att lyssna på och interagera med podcasts. Med acast kan poddaren ”blinga” sin podd genom att addera länkar och bilder direkt till podcastflödet och då ge lyssnaren en möjlighet att ta del av bilder, videoklipp och länkar under lyssningen. För poddaren innebär acast att reklam kan integreras i podden på ett naturligare och mer transparant sätt än tidigare, något som skapar helt nya intäktsmöjligheter. Med acast kan också annonsörerna kontrollera och effekt-mäta sin annonsering på ett sätt som tidigare inte varit möjlig inom podcast-sfären.

För vidare information, vänligen kontakta:
Måns Ulvestam, CEO, Acast AB
mans@acast.com

Bengt Häger, investment manager, MOOR
bengt@moorcap.com

Om MOOR
MOOR är ett Stockholmsbaserat investmentbolag som investerar i tidigt skede i globalt skalbara affärsidéer inom den digitala ekonomin. Företaget grundades av serie-entreprenören Kaj Hed, majoritetsägare i Rovio Entertainment, skaparna till Angry Birds.

Acast – makes good stories great
Acast är ett svenskt, nystartat företag som utvecklar, driftar och marknadsför tjänsten acast. Företaget är baserat i Stockholm och har i dagsläget ett femtontal medarbetare som arbetar med teknik, försäljning och marknadsföring.

Taggar: