Öjje Holt blir kommersiell chef på Acast

Report this content

Den svenska podcast-startupen Acast tar in tidigare Spotify-VD:n Öjje Holt som Chief Revenue Officer. Öjje Holt är en veteran i branschen och har ett förflutet som VD på Spotify i Norden och Baltikum samt på Apple där han bland annat ansvarade för utrullningen av alla iTunes giftcards internationellt. Öjje Holt kommer att ansvara för att utveckla den kommersiella modellen kring Acast.

– Det känns otroligt kul att få vara med och driva utvecklingen och kommersialiseringen av podcast-formatet. Med min erfarenhet från internationella storföretag som Apple och Microsoft samt min tid på Spotify, hoppas jag kunna bidra med både erfarenhet och lite rock’n’roll, säger Öjje Holt, Chief Revenue Officer på Acast.

Acast är ett nystartat företag med en plattform som gör det möjligt att lyssna och interagera med podcasts på ett nytt sätt. Via acast-plattformen kan en poddare addera länkar och bilder direkt i podcastflödet och då ge lyssnaren en möjlighet att ta del av bilder, videoklipp och länkar under lyssningen. Med acast kan poddaren på ett naturligt sätt även integrera annonser vilket betyder att man kan lägga sin kraft och energi på att producera ett bra innehåll i stället för att jaga annonsörer. Det nya formatet av visuella podcasts kallas acasts.

– Som det ser ut nu har poddare själva fått ragga annonsörer och det har saknats en vettig intäktsmodell för mediet. Acast gör det möjligt för annonsörer att annonsera i podcasts, med riktiga mätverktyg de är vana vid från andra plattformar och som tidigare har saknats i podcasten, samtidigt som lyssnarna får en berikad podcastupplevelse, säger Öjje Holt.

Sony Mobile, Halebop och Röda korset är några av annonsörerna som redan har börjat använda acast-sändningar som annonsplattform. Inom kort kommer även videoannonsering att introduceras, en av de som är klara är Universal Sony Pictures Home Entertainment Nordic med bland annat filmen The Wolf of Wall Street vars annonser kommer att börja visas i juni.

– Vi kommer att skapa ett helt nytt eko-system av intäkter kring den enorma podcast-våg som sköljer över världen, säger Öjje Holt.

acast-klienten finns att ladda ner från Appstore, Google Play och www.acast.com. Värvet med Kristoffer Triumf och TSKNAS (Till Slut Kommer Någon Att Skratta) med Soran Ismail är två av de acasts som finns att lyssna på idag.

Här finns en kort video som visar hur acast ser ut i mobiltelefonen: https://vimeo.com/92864865

Följ oss på Facebook, Twitter, Instagram

För vidare information, vänligen kontakta:
Öjje Holt, Chief Revenue Officer Acast AB
Epost: ojje@acast.com

Acast – makes good stories great
Acast är ett svenskt, nystartat företag som utvecklar, driftar och marknadsför tjänsten acast. Företaget är baserat i Stockholm och har i dagsläget ett femtontal medarbetare som arbetar med teknik, försäljning och marknadsföring.

Taggar: