Atenit stärker kapitalbasen

Report this content

– IT-Provider investerar 50 MSEK Det nordiska riskkapitalbolaget IT-Provider har beslutat investera 50 MSEK i Atenit Communication AB. IT-Provider blir därmed den största enskilda aktieägaren i Atenit, övriga aktier ägs av grundare, styrelse och ledning.

Atenit Communication AB är ett svenskt företag som utvecklar och driver trådlösa bredbandsnät med hög kapacitet som ger hushåll, företag och organisationer mobil Internetaccess för tele- och datakommunikation. Atenit bygger för närvarande ett heltäckande trådlöst bredbandsnät i Kalmar län och har i Litauen inlett utbyggnad av ytterligare ett nät. Atenits nät baseras på den tekniska standarden UMTS TDD utvecklad främst för att vara ett alternativ för bredband till det kopparbaserade accessnätet. Nätet opererar på särskilt reserverade frekvensband med hög säkerhet och kapacitet. Tekniken för näten i Kalmar Län och Litauen kommer i huvudsak från amerikanska IPWireless och har tagits i drift i mer än 40 trådlösa bredbandsnät på fem kontinenter. – Vi välkomnar IT-Provider som ny aktieägare i Atenit. Vi är inne i en kraftig tillväxtfas och en stark och branschkunnig ägare stärker våra förutsättningar att fortsätta vår snabba expansion. Marknaden för trådlöst bredband har kommit in i ett mycket intressant skede, säger Atenits styrelseordförande Torvald Bohlin. IT Provider är ett ledande riskkapitalbolag i Norden, som satsar på snabbväxande nordiska teknikföretag. IT Provider ansvarar för ett antal fonder med ett totalt kapital på 3 000 MSEK. Nuvarande ägarportfölj innehåller 27 investeringar i telecom, mjukvaruteknik och enabling technolgy. Företaget har genomfört mer än 80 investeringar sedan starten 1992. Det gör IT Provider till ett av de mest erfarna riskkapitalbolagen i Norden. – Vi har valt att investera i Atenit då de förutom beprövad affärsidé även har befintliga uppdrag och kunder. Atenit ligger långt framme inom den heta marknad som finns för trådlösa bredband, säger, Åsa Sundberg, Partner på IT-Provider För ytterligare information: Torvald Bohlin, Styrelseordförande, Atenit Communication AB, tel. 0706-236260 Åsa Sundberg, Partner, IT-Provider, tel. 0706-307282 Besök även www.atenit.com, www.itprovider.com, www.ipwireless.com och www.umtstdd.org