Trådlöst bredband i Kalmar Län genom Atenit

Report this content

Atenit Communication AB har tecknat avtal för leverans av ett heltäckande nät för trådlös bredbandsaccess i Kalmar län. Avtalet har tecknats med länets samtliga kommuner och regionförbund efter en utvärderings- och upphandlingsprocess där flera ledande leverantörer av telekommunikation deltagit. Atenit kommer som oberoende operatör att erbjuda olika tjänsteleverantörer access för Internet-, data- och IP-baserade telefonitjänster. Atenit har i samband med uppdraget i Kalmar Län tecknat avtal med tre nationella tjänsteleverantörer.

Det nya nätet baseras på den tekniska standarden UMTS TDD utvecklad främst för att vara ett alternativ för bredband till det kopparbaserade accessnätet. Nätet opererar på särskilt reserverade frekvensband med hög säkerhet och kapacitet. Tekniken för nätet i Kalmar Län kommer i huvudsak från amerikanska IPWireless och har tagits i drift i mer än 40 trådlösa bredbandsnät på fem kontinenter. Utbyggnaden innebär att invånare, företag och organisationer i Kalmar län nu får tillgång till bredband där varken telefonjack eller kabelnät behövs. Allt som behövs är en dator och ett bredbandsabonnemang. Med abonnemanget följer en mottagare, liten som en pocketbok, som kopplas till datorn. Mottagaren kommunicerar med en närliggande radiobasstation placerad i närmaste mobilmast. Mottagaren eller ett PC-kort kan även användas i en mobil miljö, när man har behov av bredbandstjänster på andra platser än i hemmet eller den fasta arbetsplatsen. Atenit har inlett montering av radiosändare inom ramen för de tester som pågått i Västervik. Utbyggnaden sker successivt på redan befintliga mobilmaster och beräknas bli klar i juli 2005. – Vi är stolta över att i stark konkurrens fått förtroendet att förse Kalmar län med ett trådlöst och mobilt bredbandsnät som gör användare oberoende av kabel och telefon. Utbyggnaden gör regionen till Sveriges första att kunna erbjuda bredband till alla överallt. Vi har även tecknat avtal med ledande tjänsteleverantörer om samarbete kring konkurrenskraftiga Internettjänster och priser för data och telefoni, säger Atenits styrelseordförande Torvald Bohlin. – Vi genomför satsningen därför att vi på detta sätt vill kunna erbjuda företagare och invånare i Kalmar län en IT-infrastruktur och digital struktur i absolut världsklass. Det har talats länge om bredband för alla. Vi har nu gått från floskel till ett 100-procentigt förverkligande av den digitala allemansrätten, säger Regionförbundets ordförande Anders Åkesson För ytterligare information: Torvald Bohlin, Styrelseordförande, Atenit Communication AB, tel. mobil. 0706-236260 Anders Åkesson, Regionförbundet ordförande i Kalmar län, tel. mobil. 070-3354603 Besök även www.regionkalmar.org , www.atenit.com , www.ipwireless.com och www.umtstdd.org