9 av 10 företag gör prissättning utan ordentlig analys

Mer än varannat företag anser sig ha bra eller väldigt bra metoder för kundsegmentering och för att ta fram kundanpassade erbjudanden. Samtidigt anger nära en av fyra (23 procent) att personlig erfarenhet är lika viktigt som analys av data (22 procent) när det gäller att förstå vad kunderna vill ha. Det visar en ny internationell undersökning från Accenture.

Accenture har intervjuat 800 chefer från stora företag i Amerika, Asien och Europa gällande analys och segmentering av konsumenter. Enligt undersökningen anser majoriteten (55 procent) av respondenterna att deras metoder för att segmentera kunder och anpassa erbjudandet därefter är antigen ”bra” eller ”mycket bra”. Undersökningen visar dock att mer än hälften av företagen inte använder analysverktyg till fullo för att analysera och närma sig målgrupper.

– Många företag fokuserar endast på att analysera utfallet av en specifik aktivitet eller åtgärd utifrån parametrar så som lönsamhet per kund och andel av den totala ”plånboken”. Dock är det fortfarande magkänslan hos ett fåtal personer som styr vad företagen i slutändan erbjuder kunden. Detta var kanske någonting som fungerade för 20 år sedan, men i dagens uppkopplade och informationsintensiva samhälle måste företagen ta till vara på de data som faktiskt finns därute för att kunna ta rätt beslut, säger Per Österman, nordiskt ansvarig för Analytics på Accenture.

Även bland de företag som anger att de gör analyser kopplat till marknadsföring, försäljning och service/leverans, är det flera viktiga aktiviteter som genomförs utan analyser:

• Nära nio av tio (86 procent) av företagen gör inga analyser för att fastställa pris.
  • Nära åtta av tio (77 procent) av företagen gör inga analyser gällande tjänst- och produktleverans
  • Nära sex av tio (59 procent) av företagen anger att de inte gör analyser för produktutveckling.

– Den tekniska utvecklingen har möjliggjort för företag att dra faktagrundade slutsatser om vad kunderna faktiskt gör och vad de med största sannolikhet kommer att göra och vilja ha i framtiden. Företag förlorar bokstavligen både pengar och kunder på att inte utnyttja de möjligheter som gedigen analys erbjuder, säger Per Österman

I en konsumentundersökning som Accenture genomförde tidigare i år ansåg endast två av tio (21 procent) av konsumenterna att de företag de gör affärer med, är bra på att kundanpassa erbjudandet. Undersökningen visade också att två av tre (64 procent) av konsumenterna bytt minst en tjänsteleverantör under det senaste året.

– Företag måste ta konsumentens nya makt på allvar då den har blivit väsentligt mycket större bara på några år. Förståelse för kundkommunikationen är avgörande för ett företag idag. Om man håller fast vid sin ”magkänsla” som enda styrmedel så blir det nog inom kort ett obehagligt uppvaknande när man som företag upptäcker att man har blivit omsprungen av mer lyhörda och innovationsbenägna konkurrenter, säger Per Österman, nordiskt ansvarig för Analytics på Accenture

Om undersökningen

Undersökningen baseras på 800 telefonintervjuer med chefer i stora företag med ansvar och kunskap om hur analys och analysverktyg används inom företaget. Undersökningen genomfördes i mars 2011 i åtta länder (Brasilien, Kina, Tyskland, Italien, Spanien, Storbritannien och Irland samt USA och Kanada) med 100 intervjuade personer i varje land.

Accenture är ett globalt företag med verksamhet inom management, IT och outsourcing, med ca 215 000  medarbetare och kunder i över 120 länder. Genom att kombinera erfarenhet och kunskap inom olika branscher och affärsfunktioner med omfattande forskning av världens mest framgångsrika företag, hjälper vi våra kunder att bli högpresterande företag och organisationer. Accenture omsatte 21,6 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2010. Besök gärna vår hemsida på www.accenture.se.

Per Österman, nordiskt ansvarig för Analytics, Accenture
Tel: +46 (0) 8-451 36 95, E-post:
per.osterman@accenture.com

Tel: +46 (0) 8-451 34 52, E-post: anna.markelius@accenture.com