BP väljer Accenture som leverantör för SAP Applications Development Services

BP, ett av världens största olje- och gasföretag, har gett Accenture i uppdrag att leverera informationsteknik och applikationsutvecklingstjänster åt BP.

Accenture kommer att hjälpa BP med att förenkla, standardisera och konsolidera sin IT-programvara för att uppnå effektivitet i hela organisationen och för att bättre hantera sina IT-kostnader. Enligt avtalet ska Accenture bli BP: s strategiska leverantör för utveckling av SAP. – Vi har varit mycket nöjda med kvaliteten på Accentures förslag och har valt dem som vår strategiska applikationsutvecklare och för vårt applikationsunderhåll. Genom att välja Accenture för vårt utvecklingsarbete, ser vi även fram emot att dra fördel av deras omfattande know-how inom SAP och kunnande inom olje- och gasindustrin. Detta kontrakt kommer att snabba på införandet av SAP i hela organisationen och minska vår totala kostnadsbas, säger Diana Deasy, CIO, BP Group. – Vi är glada över att BP har valt Accenture som sin strategiska tjänsteleverantör för sitt utvecklingsarbete inom SAP. Vår relation med BP sträcker sig över mer än 20 år och vi ser fram emot att hjälpa BP att ytterligare dra nytta av sina IT-investeringar och öka verksamhetens resultat och effektivitet, säger John Downie, Senior Executive, Accenture Energy Industry Group. För mer information kontakta: Christine Fields Accenture +1 216 535 5092 +1 330 234 6406 christine.fields@accenture.com Matthew McGuinness Accenture +44 20 7844 9683 +44 77 400 38921 matthew.mcguinness@accenture.com Om BP BP är ett av världens största olje- och gasföretag och servar miljontals kunder varje dag i över 100 länder på sex kontinenter. BP:s affärsverksamhetssegment är Exploration and Production, Refining and Marketing; samt Alternative Energy, dess verksamhetssegmentet för låga koldioxidutsläpp. Genom dessa affärsverksamheter erbjuder BP bränsle åt transporter, energi för värme och belysning, tjänster för detaljhandeln, och petrokemiska produkter för textilier och förpackningar. Under de senaste 12 månaderna har BP genomfört ett konsolideringsprogram (ADAM) av sina tjänsteleverantörer inom IT tjänster, applikationsutveckling och systemunderhåll. I en rigorös upphandlingsprocess bedömde BP Accentures leveranskapacitet, kunskap inom olje- och gassektorn och pris. Accenture uppfyllde alla BP:s kriterier och har visat en förmåga att stödja BP: s målsättning för förenkling, standardisering och effektivitetsökning. Om Accenture Accenture är ett globalt företag med verksamhet inom management, IT och outsourcing. Genom att kombinera erfarenhet och kunskap inom olika branscher och affärsfunktioner med omfattande forskning om världens mest framgångsrika företag, hjälper vi våra kunder att bli högpresterande företag och organisationer. Med drygt 177 000 medarbetare och kunder i fler än 120 länder, omsatte Accenture 23,4 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2008. Besök gärna vår hemsida på www.accenture.se