En majoritet av svenska hushåll kan tänka sig att köpa el av andra än energibolagen

Nästan åtta av tio konsumenter kan tänka sig att köpa el samt produkter och tjänster för energieffektivisering av andra företag än traditionella elleverantörer. Det visar en ny undersökning från Accenture. Samtidigt anger en tredjedel av de svenska hushållen att de inte litar på elbolagen som en trovärdig källa till information om hur de kan optimera sin elförbrukning. I undersökningen deltog 10 199 personer från 18 länder, däribland drygt 500 personer i Sverige.

– De traditionella elbolagen måste bredda sina tjänster, vara innovativa och ändra sitt sätt att bemöta konsumenterna. Konkurrensen på marknaden ökar och nya aktörer har en chans att komma in på marknaden, speciellt kring energieffektivisering. Alternativt skulle elbolagen i större utsträckning kunna utnyttja de möjligheter som ges genom att samarbeta med andra varumärken med produkter och tjänster som skapar ett mervärde utöver att bara leverera el, säger Henrik Tegnér, expert på energifrågor på Accenture.

Accentures undersökning visar:

• Att över hälften (61 procent av de svenska konsumenterna) kan tänka sig att köpa el samt produkter och tjänster för energieffektivisering i vanliga butiker (detaljhandeln).  54 procent anger att de skulle kunna tänka sig att köpa från teleoperatörer och 37 procent av internetbaserade företag.
  • Över 90 procent av respondenterna i Kina, Sydkorea, Sydafrika, Brasilien och Singapore skulle kunna tänka sig att köpa el samt produkter och tjänster för energieffektivisering av andra företag än traditionella elleverantörer.
  • På frågan om vilka organisationer konsumenten litar på för att informera om vilka åtgärder du kan ta för att optimera din elförbrukning, är det endast 14 procent av de svenska konsumenterna som litar på elbolagen.
  • Konsumenterna har en stark preferens för personlig kontakt när de ska köpa energirelaterade produkter och tjänster. 63 procent av respondenterna i Sverige uppger att de vill köpa energieffektivitetsprodukter av en säljare i butik. Endast 22 procent uppskattar att handla på internet utan personlig kontakt med en säljare.
  • Det finns en stor spridning i kundernas preferenser, vilket gör att de företag som vill vara framgångsrika måste lyckas med att anpassa produkter och tjänster till olika kundgrupper

Smart konsumentteknik kommer att bli centralt i energihanteringslösningar, då kunderna efterfrågar bekväma lösningar som går att fjärrstyra.

• 60 procent av respondenterna skulle vara intresserade av teknik som kan automatisera hanteringen av energieffektiviseringen fullständigt.  35 procent skulle också vilja installera en smart enhet som automatiskt stänger av eller sätter på hemelektronik och annan utrustning i hemmet.
  • Närmare en tredjedel (32 procent) av konsumenterna tycker att mobilitet är viktigt och skulle vilja övervaka sin energiförbrukning i realtid via mobilapplikationer.
  • Även om pris är en viktig faktor skulle en majoritet (57 procent) satsa på en energihanteringslösning även om de inte fick lägre elräkningar. Nästan en tredjedel (29 procent) skulle välja en energihanteringslösning även om de fick betala 5 procent mer för elen.

Accentures undersökning och metod
Accentures undersökning, Revealing the Values of the New Energy Consumer, bygger på en internetbaserad enkät, översatt till respektive lokalt språk, för 10 199 konsumenter i 18 länder under december 2010.

Henrik Tegnér, expert på energifrågor och ansvarig för Accenture Sustainability Services i Norden

Tel: +46 (0) 8-451 34 22, E-post:
henrik.tegner@accenture.com

Tel: +46 (0) 8-451 34 52, E-post: anna.markelius@accenture.com

Accenture är ett globalt företag med verksamhet inom management, IT och outsourcing, med ca 215 000  medarbetare och kunder i över 120 länder. Genom att kombinera erfarenhet och kunskap inom olika branscher och affärsfunktioner med omfattande forskning av världens mest framgångsrika företag, hjälper vi våra kunder att bli högpresterande företag och organisationer. Accenture omsatte 21,6 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2010. Besök gärna vår hemsida på www.accenture.se.