• Accenture/

Hållbarhetsfrågor fortsatt högt prioriterat men företagen efterfrågar ökad draghjälp från staten

Accenture har tillsammans med FN:s Global Compact genomfört en global undersökning om företagsledares syn på arbetet med hållbarhetsfrågor. De tre viktigaste resultaten är:

• Trots att den absoluta majoriteten av alla företagsledare anser att arbete med hållbarhetsfrågor har stor betydelse för företagens tillväxt och konkurrenskraft, upplever allt fler att de jobbar i motvind.

• Företagsledarna efterfrågar nu en större statlig inblandning, med förändrad lagstiftning och hårdare regleringar som främjar arbetet med hållbarhetsfrågor.

• De företag som på ett proaktivt sätt gjort hållbarhetsarbetet till kärnan i verksamheten är också de som är mest framgångsrika och konkurrenskraftiga på sina respektive marknader.

Accenture har tillsammans med FNs Global Compact genomfört en global undersökning, där bland annat svenska beslutsfattare och företagsledare har fått svara på frågor rörande hållbarhet. Undersökningen visar att 79 procent (94 procent i Sverige) ansåg att arbete med hållbarhetsfrågor leder till förbättrad konkurrenskraft. Samtidigt svarade endast 33 procent (26 procent i Sverige) av beslutsfattarna att företagen idag gör tillräckligt för att möta de utmaningar som uppstår och att det finns många barriärer i arbetet med hållbarhetsfrågor.

På global nivå ansåg beslutsfattarna att de största hindren var brist på finansiella resurser, konkurrerande strategiska prioriteringar samt för lågt samband med affärsnytta. Svenska företagsledare ansåg att en ytterligare barriär var att investerare inte uppmärksammade denna typ av initiativtagande tillräckligt. För att förändra detta ansåg 85 procent av beslutsfattarna (75 procent i Sverige) att staten och lagstiftarna bör ge mer stöd och skicka tydligare signaler till för att främja en mer miljövänlig tillväxt.

”När vi jämför årets resultat med den undersökning som utfördes 2007 märker vi att företagen är fortsatt positiva till att arbeta med hållbarhetsfrågor.  Däremot har de en minskad tilltro till att de kan klara av det på egen hand. Allt fler upplever att arbetet hålls tillbaka av marknadsstrukturer och brist på incitament, och efterfrågar nu statliga initiativ som främjar hållbarhet”, säger Henrik Tegnér, ansvarig för Accenture Sustainability Services i Norden på Accenture.

På frågan om vilka verktyg som vore de mest effektiva för att främja arbetet för hållbarhet hamnade hårdare regleringar, mer subventioner samt ändrad lagstiftning högst. De svenska resultaten skiljde sig dock från de globala; här ansåg befattningshavarna att hårdare regleringar, beskattning och internationella handelslagar vore mest effektivt.

”Det är tydligt att allt fler företag vill se en större statlig inblandning eftersom de anser att det kan skapa bättre förutsättningar för en hållbar utveckling på marknaden. Samtidigt är det viktigt att poängtera att det trots bristande incitament idag går att kombinera hållbarhet med affärsmässiga mål och framgång. Även om företagsledare ser många hinder framgår det tydligt i undersökningen att de företag som integrerat hållbarhetsarbetet i kärnverksamheten också är de som presterar bäst”, säger Henrik Tegnér.

För mer information vänligen kontakta:
Henrik Tegnér, ansvarig för Accenture Sustainability Services i Norden, Accenture
Tel: +46 (0) 73 051 34 22, E-post: henrik.tegner@accenture.com

Tel: +46 (0) 73 051 34 52, E-post: anna.markelius@accenture.com

Accenture är ett globalt företag med verksamhet inom management, IT och outsourcing med cirka 266 000 medarbetare och kunder i över 120 länder. Genom att kombinera erfarenhet och kunskap inom olika branscher och affärsfunktioner med omfattande forskning, hjälper vi våra kunder att bli högpresterande företag och organisationer. Accenture omsatte 27,9 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2012. Besök gärna vår hemsida: www.accenture.se