• Accenture/

Investeringar om 25 000 miljarder SEK krävs för att nå målen med låga koldioxidutsläpp i Europa

Enligt en ny rapport från Accenture och Barclays krävs investeringar på 25 000 miljarder SEK inom miljöteknik för att nå målen om reducerade koldioxidutsläpp år 2020. Investeringarna avser inköp och implementering av 15 identifierade redan kommersiellt gångbara tekniker. Enligt rapporten kommer bankerna att spela central roll gällande finansiering av miljöteknik, samtidigt som stabila och långsiktiga statliga regler och incitament fortsätter att vara avgörande för utvecklingen.

Enligt Accentures och Barclays rapport kan investeringar i 15 redan gångbara miljötekniker bidra till att möta koldioxidmålen satta för år 2020. Teknikerna avser byggnader, kommersiella fordon, transportinfrastruktur, eldistribution, elproduktion samt sol- och vindkraft. Enligt Accenture och Barclays kan investeringar i de 15 identifierade teknikerna under perioden 2011–2020, reducera koldioxidutsläppen till 83 procent av 1990 års nivåer, vilket motsvarar minskade utsläpp med 2,2 Gt koldioxidekvivalenter. Dessutom resulterar investeringarna i minskade energikostnader med nästan 2 300 miljarder kronor under perioden.

– Vägen till ett Europa med låga koldioxidutsläpp har till stor del varit beroende av statliga initiativ. Stora statsskulder och mognande teknik innebär nu att kapital från den privata sektorn, som i första hand förmedlas av bankerna, måste påskynda de investeringar som krävs för att nå målen för år 2020, säger Henrik Tegnér, expert på energifrågor på Accenture.

Av de 20 000 miljarder kronor som inköp av tekniken kostar förutses merparten av detta komma från lån. I rapporten beräknas att genom att säkra lånen med ”gröna obligationer” – obligationer utformade i syfte att få fram kapital till investeringar i projekt som sänker koldioxidutsläpp – generera 12 000 miljarder kronor av det kapital som krävs på sekundärmarknader. Behovet av extern finansiering ska enligt rapporten ge upphov till nya produkter för pensionsfonder samt privata och institutionella investerare.

– Bankerna i Europa står inför utmaningar så som begränsningar för kapitalutlåning, osäkra koldioxidmarknader och mångfacetterad politik på lokal nivå. För att begränsa bördan för deras balansräkningar och minska riskerna måste de skapa kreditprodukter som lockar riskvilliga investerare som vill ha avkastning på sina investeringar. Övergången till teknik fokuserad på minskade koldioxidutsläpp innebär stora möjligheter för nya finansiella produkter och tjänster säger Henrik Tegnér, expert på energifrågor på Accenture.

Henrik Tegnér, ansvarig för Accenture Sustainability Services i Norden
Tel  08-451 34 22, e-post:
henrik.tegner@accenture.com

Tel: 08- 451 34 52, E-post:
anna.markelius@accenture.com

Accenture är ett globalt företag med verksamhet inom management, IT och outsourcing, med ca 211 000  medarbetare och kunder i över 120 länder. Genom att kombinera erfarenhet och kunskap inom olika branscher och affärsfunktioner med omfattande forskning av världens mest framgångsrika företag, hjälper vi våra kunder att bli högpresterande företag och organisationer. Accenture omsatte 21,6 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2010. Besök gärna vår hemsida på www.accenture.se.

Om Barclays
Barclays är ett globalt finansiellt tjänsteföretag som erbjuder bank- och kreditkortstjänster till privatpersoner och företag, investment banking och kapitalförvaltning och har en omfattande internationell närvaro i Europa, Amerika, Afrika och Asien. Med över 300 års erfarenhet av och expertis inom bankverksamhet har Barclays idag verksamhet i över 50 länder och nästan 147 000 anställda. Barclays överför, lånar ut, investerar och förvaltar medel för 48 miljoner kunders och klienters räkning över hela världen. För ytterligare information om Barclays, besök www.barclays.com.