• Accenture/

Majoriteten av världens befolkning är oroliga över att inte ha pengar över till pensionen

• Enbart en av sex anser att deras nuvarande sparande kommer att täcka kostnader efter pensionen
  • Mer än varannan vet inte hur de ska förbereda sig inför pensionen
  • Nära hälften vänder sig i första hand till vänner och familj för pensionsråd, fler än de som vänder sig till livförsäkringsbolag och banker.

Fler än fyra av fem personer (82 procent) är oroliga över sin ekonomiska situation efter pensionen, och nästan nio av tio (89 procent) säger att det är viktigt för dem att börja spara nu. Detta visar en ny global studie från Accenture, där över 8000 personer från 15 olika länder tillfrågats.

Studien visar också att mer än hälften av respondenterna anser att de saknar tillräcklig information för att förbereda sig inför pensionen och att de saknar den ekonomi som krävs för ett privat pensionssparande (57 procent).

Utspridd oro inför pensionen

• Endast en av sex (16 procent) är säkra på att deras sparande är tillräckligt för att täcka kostnader efter pensionen.
  • Medan en klar majoritet (93 procent) uppger att de kommer behöva förlita sig helt eller delvis på sina personliga besparingar för att täcka sina finansiella behov efter pensionen, svarar mer än två tredjedelar (67 procent) att de inte vet hur mycket de behöver spara för att garantera sin levnadsstandard efter pensioneringen.
  • Mindre än en tredjedel (29 procent) har privata investeringar ämnade specifikt för pensionen (utöver offentlig pension eller tjänstepension som de kan dra nytta av).

”Att världens befolkning är så pass bekymrade över sin ekonomiska situation efter pensionen är alarmerande”, säger Jerker Sjögren, Ansvarig för Försäkring på Accenture. ”Den låga kunskap om såväl sparandets omfattning som tillgängliga produkter pekar på ett stort behov av att utbildning och vägledning när det kommer till pensionsplanerande”.

Livförsäkringsbolag ses inte som en självklar källa för information och rådgivning rörande pensionssparande.

• 51 procent av de tillfrågade vänder sig i första hand till oberoende finansiella rådgivare eller vänner och familj för råd i pensionsfrågor. Detta kan jämföras med de 41 procent som vänder sig till livförsäkringsbolag och endast 39 procent som vänder sig till banker.
  • Majoriteten (86 procent) av respondenterna säger att de har begränsad eller ingen kunskap om de pensionsprodukter som livförsäkringsbolag erbjuder.
  • Nästan hälften (45 procent) säger att de aldrig har fått enkel och lättförståelig information och pensionsplanering från något livförsäkringsbolag, och en femtedel (20 procent) säger att de aldrig tidigare har blivit kontaktade för att diskutera pensionsfrågor.

”Behovet av god pensionsrådgivning har aldrig varit större. Professionella rådgivare och livförsäkringsbolag måste arbeta mer med att utbilda och bygga relationer med nuvarande och potentiella kunder, samt hitta nya sätt att förse kunder med råd och information som kunderna kan ta till sig och verkligen ha nytta av”, säger Jerker Sjögren. ”De kommer att behöva skapa enkla, kostnadseffektiva produkter – helst med en möjlighet för kunder att byta produkter ifall deras förutsättningar ändras eller om de har valt fel”.

Konsumenter efterlyser tydlig och personlig rådgivning

• 86 procent säger att de skulle vara motiverade att köpa en pensionsprodukt från en leverantör som skulle ge dem tydliga jämförelser mellan olika investeringsalternativ, och som belyser fördelar och nackdelar med respektive alternativ.
  • 82 procent skulle vilja ha en klar uppfattning om hur deras finansiella behov kommer se ut efter pensionen, och en tydlig plan för att tillgodose behoven.
  • 84 procent av de tillfrågade svarade att de skulle ta till sig andra kunders åsikter och erfarenheter kring produkter för pensionssparande.

Geografiska skillnader

Trots att i genomsnitt 82 procent av studiens respondenter är oroliga över sin ekonomiska situation efter pensionen, visar studien en del skillnader mellan olika delar i världen. Britter, tyskar och australiensare är mest positiva, där uppger färre än 70 procent att de känner oro inför sin finansiella situation efter pensioneringen. Bland de europeiska länderna är Ryssland och Spanien mest pessimistiska enligt studien, där är motsvarande siffra 92 respektive 91 procent.

Vidare utmärker sig Indien och Kina på en del punkter. Det är i dessa länder som flest respondenter är tillfredsställda med sitt nuvarande sparande, upplever att de har bäst tillgång till information om olika pensionsprodukter, samt är mest tillfredsställda när det gäller att veta hur mycket de behöver spara för att garantera sin levnadsstandard efter pensionen.

Rapporten i sin helhet samt mer information hittas via Accenture Global Retirement Services Report och Accenture’s Global Retirement Services Survey Infographics.

Metod
Accenture utförde en undersökning bland 8112 individer mellan 25 och 60 år i 15 olika länder. Respondenterna var representativa för befolkningen i kön, ålder och inkomst. Undersökningen gjordes via telefon i mars 2012. Bland de 8112 individerna kom 1000 från USA, 539 från Sydkorea, 529 från Mexiko, 520 från Polen, 508 från Spanien, 506 från Italien, 503 från Brasilien, 502 vardera från Frankrike, Tyskland, och Ryssland, 501 från Storbritannien, och 500 vardera från Australien, Kina, Indien och Japan.

Jerker Sjögren, Ansvarig för Försäkring, Accenture
Tel: + +46 (0) 73 051 37 25, E-post: jerker.sjogren@accenture.com

Tel: +46 (0) 73 051 34 52, E-post: anna.markelius@accenture.com

Accenture är ett globalt företag med verksamhet inom management, IT och outsourcing med cirka 257 000 medarbetare och kunder i över 120 länder. Genom att kombinera erfarenhet och kunskap inom olika branscher och affärsfunktioner med omfattande forskning, hjälper vi våra kunder att bli högpresterande företag och organisationer. Accenture omsatte 27,9 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2012. Besök gärna vår hemsida: www.accenture.se