Satsningar på digital teknik och förbättrade kundupplevelser skapar fler möjligheter för företag att växa, visar ny undersökning av Accenture

Många företag fokuserar idag på att dra ner sina IT-kostnader, öka produktiviteten och effektivisera sina processer. Samtidigt visar en färsk undersökning från Accenture att företag som istället satsar på digital teknik och förbättrade kundupplevelser är de som lyckas bäst med att hitta nya tillväxtmöjligheter och förbättra sin verksamhet.

För nionde året i rad har Accenture genomfört undersökningen High Performers in IT, där beslutsfattare inom IT från mer än 200 globala företag i en rad olika branscher har medverkat. Årets rapport visar att så kallade ”High Performers”, det vill säga de företag som presterar allra bäst, lägger mer än hälften (55 procent) av sin IT-budget på att väva in IT i både strategi och i den operativa verksamheten. Motsvarande siffra är betydligt lägre (37 procent) bland företag som visar sämre resultat.

”Företagen kan vinna mycket på att omvärdera hur de sköter sina IT-investeringar. Studien visar tydligt att företag som ser bortom traditionella IT-områden och istället låter IT ta en större plats i strategi och planering också är de som presterar bäst”, säger Lars Bohm, ansvarig för teknikkonsultverksamheten på Accenture.

Accentures undersökning visar även att de företag som utmärker sig inom IT också är snabbare än sina branschkonkurrenter på att ta till sig nya tekniker, så som moln-, analys-, mobilitets- och säkerhetstjänster. Exempelvis är de allra bäst presterande företagen också de som leder den mobila utvecklingen i branschen. Undersökningen visar att 69 procent av dessa företag satsar på mobila betalningslösningar, jämfört med 42 procent av de företag som går sämre. Detta gör att deras kunder kan beställa sina favoritskor, boka resor, betala för sitt kaffe eller överföra pengar mellan bankkonton på resande fot.

”De företag som visar bäst resultat lägger allt större vikt på att utveckla sin digitala verksamhet, framförallt på sådant som förbättrar kundupplevelsen”, säger Lars Bohm. ”De som är branschledande inom IT förstår hur nya digitala möjligheter kan användas. De sätter kunden i fokus istället för att investera i kortsiktiga förbättringar, och satsar på tekniker som förbättrar kundens upplevelse och driver framtida tillväxt.

Hela Accenture High Performance IT report hittar du på www.accenture.com/highperformanceit. Diskutera gärna studien på Twitter med #DigitalIT.

Om studien
Accenture har genomfört sin High Performance IT research-rapport sedan 2005. Årets 2013 High Performance IT research report är grundad i detaljerade utvärderingar genomförda av beslutsfattare på högsta nivå inom IT-området på världens största privata och offentliga organisationer i Nordamerika (19 procent), Latinamerika (15 procent), Europa (45 procent) samt asiatiska länder i Stillahavsområdet (20 procent). Tillsammans omsätter företagen årligen 2 400 miljarder USD och representerar en lång rad av branscher. Företagen i undersökningen utgjordes både av Accenture-kunder samt icke-kunder.

Lars Bohm, ansvarig för teknikkonsultverksamheten, Accenture
Tel: + 46 (0) 730 51 3885
E-post: lars.bohm@accenture.com

Tel: +46 (0) 73 051 34 52