Traditionell tv tappar till förmån för online-tjänster

Färre konsumenter ser regelbundet på traditionell tv enligt Accentures årliga globala undersökning. Konsumenter vänder sig i allt snabbare takt till smartphones och pekplattor för att konsumera media, samtidigt ökar online-tjänster och nedladdning av applikationer. Undersökningen visar även att svenska konsumenter i betydligt högre utsträckning än det globala genomsnittet utför sina banktjänster online.

Den årliga undersökningen (2012 Global Consumer Electronics Products and Services Usage Report ) visar att andelen konsumenter som regelbundet tittar på traditionella linjära tv- eller kabelsändningar via tv-apparaten minskade från 71 procent (2009) till 48 procent 2011.

”Kampen om konsumenternas tid och uppmärksamhet har hårdnat de senaste åren och vi ser hur play-funktioner och andra online-tjänster tar allt större marknadsandel på bekostnad av traditionell linjär tv”, säger Niclas Poldahl, ansvarig för affärsområdet Media och Entertainment på Accenture. ”Konsumenterna ställer höga krav på att ständigt vara uppkopplade och att ha omedelbar tillgång till ett komplett utbud av såväl ljud som rörlig media. Som följd av detta väljer många konsumenter att komplettera med andra produkter som smartphones, pekplattor och datorer för att få tillgång till den sortens media som tidigare enbart konsumerades genom tv”, säger Niclas Poldahl.

Undersökningen visar även att färre konsumenter planerar att köpa en ny tv under det kommande året (32 procent) jämfört med föregående år (35 procent).

”Även om konsumenterna fortfarande köper tv-apparater, är det andra funktioner än just tv-sändningar som driver efterfrågan. Tv:n har blivit mer av en skärm för att konsumera media från andra enheter, exempelvis datorer, pekplattor och smartphones”, säger Niclas Poldahl

Stark ökning av smartphones och pekplattor
Undersökningen visar på en stark tillväxt för smartphones och pekplattor i takt med att konsumenter prioriterar mobila enheter. Mer än hälften (53 procent) av de tillfrågade äger en smartphone, en ökning från 28 procent 2010. Även antalet som äger en pekplatta ökade till 12 procent 2011, från 8 procent föregående år.

Undersökningen visade även att smartphones och pekplattor i hög utsträckning används för att konsumera media. Exempelvis uppgav 44 procent av de tillfrågade att de använder sin pekplatta till att strömma media, och 43 procent laddar ned applikationer minst en gång i veckan. Undersökningen visar även att svenskarna primärt använder sin pekplatta för privat bruk (68 procent).

Mer än hälften (56 procent) av de svarande indikerade att de har ändrat sitt beteende vad gäller onlinetjänster och molnlösningar. Nästan en tredjedel (32 procent) har slutat, eller nästan slutat, hyra eller köpa DVDer.

Sverige toppar användandet av banktjänster online
Svenskarna ligger i framkant vad gäller användandet av banktjänster online. Enligt undersökningen utför 75 procent av svenskarna sina banktjänster online. Detta kan jämföras mot 55 procent globalt.

Nedladdning av applikationer
Knappt två tredjedelar (64 procent) av de svarande uppgav att de oftast laddar ner applikationer från tillverkarens egen portal. Mer än två tredjedelar (69 procent) använder informationsappar (nyheter, väder etc.), 58 procent använder sociala appar (sociala/professionella nätverk) och 56 procent använder underhållningsappar (musik, spel och video). I Sverige visar undersökningen att konsumenterna föredrar gratisappar (71 procent) framför betalappar (28 procent).

HD-upplösning viktigare än 3D
Undersökningen frågade konsumenterna vad som skulle göra dem mer benägna att köpa en tv. Mer än hälften (55 procent) uppgav att de skulle köpa en tv om priset låg inom deras budget. 42 procent menade att en tv med HD-upplösning (High-Definition) var en viktig faktor. Endast en fjärdedel (25 procent) uppgav att 3D-bild var en önskad funktion i en ny tv. Likaså uppgav en fjärdedel (25 procent) att de skulle vara mer benägna att köpa en tv om den hade möjlighet att ansluta till webben för att komma åt internet och personligt innehåll.

Om undersökningen
I underlaget till Accentures webbundersökning tillfrågades ca 10 000 konsumenter angående deras användande av 19 olika hemelektronikprodukter, samt tillhörande applikationer och tjänster. Studien omfattade ca 1 000 konsumenter vardera i länderna; Brasilien, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Japan, Ryssland, Sydafrika, Sverige och USA. Urvalet av respondenter representerar den allmänna befolkningen i alla länder utom Brasilien, Kina, Indien, Ryssland och Sydafrika, där urvalet representerar befolkningen i stadsområden. Undersökningens resultat avseende minskning i tv-tittande fokuserar på Kina, Frankrike, Indien, Japan och USA. Undersökningen, Accenture 2012 Global Consumer Electronics Products and Services Usage Report, finns på följande adress: www.accenture.com/ConsumerTech2012

Niclas Poldahl , ansvarig för affärsområdet Media och Entertainment, Accenture
Tel: + +46 (0) 8-451 35 64 , E-post: niclas.poldahl@accenture.com