Varannan yrkesverksam är missnöjd med sitt jobb

Enligt en ny undersökning från Accenture är mer än varannan kvinna missnöjd med sitt jobb. Trots detta anger sju av tio kvinnor att de inte planerar att lämna sin befintliga arbetsgivare. Undersökningen visar även att männen har liknande inställning.

Undersökningen som omfattade 3400 yrkesverksamma kvinnor och män från 29 länder, däribland Sverige, visar att endast 43 procent av kvinnorna respektive 42 procent av männen är nöjda med sina befintliga jobb. Trots ett stort missnöje med sin befintliga anställning uppger ett betydande antal att de stannar kvar på företaget men försöker att hitta nya utvecklingsmöjligheter internt.

– Vi har hittat en oväntad dynamik ute på arbetsplatserna. Även fast många är missnöjda så jagar de inte efter nya jobb. Istället vill de satsa på kompetensutveckling och försöker hitta utbildning, resurser och människor som kan hjälpa dem att nå sina mål på andra sätt. Fler svenska företag bör stödja utveckling genom att lyssna på medarbetarna och erbjuda nytänkande utbildning, ledarutveckling och tydliga karriärvägar, säger Göran Rosberg, ansvarig för kompetensområdet Organisation & Talang inom Management Consulting på Accenture.

Undersökningen, som publiceras i samband med att Accenture firar internationella kvinnodagen, visar att de huvudsakliga anledningarna till missnöje med jobbet är:

• Underbetalda (47 procent av kvinnorna respektive 44 procent av männen)
  • Dåliga utvecklingsmöjligheter (36 procent respektive 32 procent)
  • Ingen möjlighet till karriärutveckling (33 procent respektive 34 procent)
  • Känsla av att sitta fast (29 procent respektive 32 procent)

Missnöje till trots uppger mer än hälften av de svarande (59 procent av kvinnorna respektive 57 procent av männen) att de under 2011 kommer att satsa på att utveckla sin kompetens för att nå sina karriärmål.

– Företagsledare borde ta till sig resultatet av undersökningen och se det som möjlighet att engagera medarbetarna och hjälpa dem att lyckas bättre. Eftersom många medarbetare letare efter nya möjligheter internt, istället för att lämna företaget, kan företag hjälpa dem med detta genom att skapa en kultur med bland annat mentorprogram och utveckla nya team som skapar nya erfarenheter och möjligheter. Svenska företag måste definitivt bli bättre på att ta till vara på den drivkraft och det engagemang som finns internt, fortsätter Göran Rosberg.

Nyckelfynd från undersökningen:

• Generellt sett var det färre kvinnor än män som hade bett om löneökning (44 procent mot 48 procent) och befordran (28 procent jämfört med 39 procent).
  • Färre än en tredjedel av de svarande från båda grupperna (32 procent av kvinnorna och 31 procent av männen) uppgav att de har en formell eller informell mentor.
  • Även om mer än hälften av de svarande (55 procent av kvinnorna och 57 procent av männen) är nöjda med den karriärnivå de har uppnått uppgav fler kvinnor att de inte har klättrat snabbt (63 procent av kvinnorna mot 55 procent av männen). Samtidigt säger färre kvinnor att de strävar efter att nå toppchefsnivå (14 procent jämfört med 22 procent).
  • På frågan om vilka faktorer som hjälper kvinnor att avancera i organisationen svarade mer än två tredjedelar av kvinnorna (68 procent) men endast hälften av männen (55 procent) hårt arbete och långa arbetsdagar.
  • Bland de faktorer som skulle få svarande att vilja klättra i karriären svarade kvinnor och män högre lön (65 procent jämfört med 67 procent), nya och utmanande arbetsuppgifter (44 procent jämfört med 48 procent), flexibla arbetsmöjligheter (39 procent mot 34 procent) och chefsbefattningar inom företaget (22 procent mot 28 procent).

Skillnad mellan generationer
Undersökningen visar att det finns skillnader mellan olika generationer, särskilt gällande mentorer. Bara en fjärdedel (25 procent) av de svarande från babyboomgenerationen (födda före 1964) hade en mentor mot 32 procent av Generation X (födda mellan 1965 och 1978) och 37 procent av Generation Y (födda efter 1979). Av dessa var det mer populärt att ha en mentor som kan hjälpa till med karriärplanering hos Generation X än hos babyboomgenerationen eller Generation Y (51, 40 respektive 43 procent).

Även om alla grupper nämnde högre lön som den främsta orsaken till att avancera i karriären, var de yngsta – Generation Y – betydligt mer motiverade av lön än Generation X och babyboomgenerationen (73, 67 respektive 58 procent).

Undersökningsmetod
I november 2010 genomförde Accenture en internetbaserad undersökning bland 3 400 personer på chefspositioner i medelstora till stora organisationer i 29 länder: Argentina, Australien, Brasilien, Danmark, Filippinerna, Finland, Frankrike, Indien, Irland, Italien, Japan, Kanada, Kina, Malaysia, Mexiko, Nederländerna, Norge, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Sydkorea, Turkiet, Tyskland, USA och Österrike. Från varje land deltog minst 100 personer. Lika många män som kvinnor deltog, och de svarande var fördelade åldersmässigt och efter nivå i sina organisationer. Felmarginalen i det totala urvalet var cirka +/-2 procent. En fullständig rapport om undersökningen ”Reinvent Opportunity: Looking Through a New Lens” finns på www.accenture.com.

Accenture är ett globalt företag med verksamhet inom management, IT och outsourcing, med ca 211 000  medarbetare och kunder i över 120 länder. Genom att kombinera erfarenhet och kunskap inom olika branscher och affärsfunktioner med omfattande forskning av världens mest framgångsrika företag, hjälper vi våra kunder att bli högpresterande företag och organisationer. Accenture omsatte 21,6 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2010. Besök gärna vår hemsida på www.accenture.se.

Göran Rosberg, Organisation & Talang inom Management Consulting, Accenture
Tel: 073-051 35 76, E-post:
goran.rosberg@accenture.com

Tel: 08- 451 34 52, E-post:
anna.markelius@accenture.com