Access Industries säkrar ice.nets framtid i Sverige

Följer förvärvet av ice.net i Norge

Stockholm och New York – 10 mars 2009 – Access Industries, en USA-baserad industrikoncern, meddelar idag förvärvet av mobiloperatören ice.net i Sverige. Kunderna kommer inte att påverkas av affären. Ice.net kommer att finnas kvar och tjänsterna erbjuds på samma sätt som tidigare.

– Tack vare sin kraftfulla Turbo 3G-teknik, som täcker 90 procent av Sverige, har ice.net ett unikt erbjudande till kunder som behöver snabbt och pålitligt bredband utanför storstäderna, oavsett om det är för privat eller professionell användning, säger Jörg Mohaupt, chef för affärsområdet media och telekom på Access Industries.

– Ice.nets kunderbjudande, tillsammans med styrkorna i företagets affärsverksamhet, är det som kommer att leda till långsiktig framgång för ice.net. I samarbete med Teracom, vår främsta strategiska partner, kommer vi också fortsättningsvis att erbjuda våra kunder högkvalitativa bredbands- och rösttjänster, säger Robert Eckert, Executive Director i ice.net Sverige.

– Vi är glada över att ice.net kommer att fortsätta och vi ser fram emot att inleda ett långsiktigt och givande samarbete. Genom ice.nets erbjudande till användare som finns utanför tätbefolkade orter kan Sveriges position som en ledande bredbandsnation stärkas, säger Crister Fritzson, vd Teracom.

Efter de framgångsrika förvärven av ice.net i Sverige och Norge överväger nu Access möjligheten att även förvärva ice.net i Danmark, för att fortsätta erbjuda kunderna tillgång till samma tjänst över hela Skandinavien. Affären i Sverige är villkorad ett godkännande från PTS.

Access har erfarenhet av såväl den skandinaviska marknaden som den bredare telekommarknaden. I dagsläget har Access ett innehav i Acision, den ledande leverantören av konvergerade mobila meddelandetjänster för text och multimedia. Access var även en av de största ägarna i Bredbandsbolaget.