AccorHotels köper in sig i Orientexpressen

134 år efter den första tågresan mellan Paris och Konstantinopel i oktober 1883, skriver AccorHotels nu ett partneravtal med det statliga järnvägsbolaget SNCF i Frankrike om att fortsätta utvecklingen av det ikoniska varumärket ”Orientexpressen”. AccorHotels förvärvar 50 procent av aktiekapitalet och planerar samtidigt en ny hotellkedja under det klassiska varumärket.

Det legendariska tåget, som i nästan ett sekel förenade Europas största städer, från Paris till Istanbul, är idag en tidlös symbol för lyxresande. AccorHotels och SNCF Group kommer tillsammans att arbeta för att bevara det arv som är kopplat till varumärket genom Orient Express Endowment Fund. Fonden har syftet att uppmuntra och stödja initiativ som gynnar en bredare publik inom konst och kultur.

AccorHotels avser även att utveckla en ny samling prestigefyllda hotell under varumärket Orient Express för att ytterligare stärka sin position inom lyxsegmentet. Dessa hotell kommer vara belägna på ikoniska platser och erbjuda gästerna en unik upplevelse med fokus på Orientexpressens historia kombinerad med lyx och elegans från väst till öst.

– Vi är mycket glada över partnerskapet med SNCF-gruppen. Det innebär en ny allians mellan två av Frankrikes största aktörer inom reseindustrin. Det gemensamma målet är att skapa ny drivkraft och en internationell ställning för ett historiskt och redan världsberömt varumärke. Affären innebär att våra kunder nu får möjlighet att njuta av ett utökat utbud av exklusiva tjänster och upplevelser, säger Sébastien Bazin, koncernchef för AccorHotels.

De sju tågvagnarna i fransk Art Deco-design förblir SNCF-gruppens egendom och kommer att drivas av Orient Express för privata resor och evenemang. Därmed uppstår nya möjligheter att anordna evenemang i samarbete med AccorHotels event- och conciergetjänster Potel & Chabot, Noctis och John Paul.

För mer information:
Lotta Olofsson
PR-konsult för AccorHotels i Skandinavien
E-post: lotta@comma.se

VP Sales & Distribution Scandinavia & Finland
E-post: jan.birkelund@accor.com

Om AccorHotels
AccorHotels är världsledare inom resa och livsstil samt en digital innovatör som erbjuder unika upplevelser vid mer än 4100 hotell, resorts och bostäder, samt över 10 000 av de finaste privata bostäderna runt om i världen. I 95 länder har koncernen kompetens som både investerare och operatör genom divisionerna HotelServices och HotelInvest. Portföljen innehåller flera internationellt kända lyxmärken som Raffles, Sofitel Legend, SO Sofitel, Sofitel, Fairmont, onefinestay, MGallery by Sofitel, Pullman och Swissôtel. Där återfinns även populära mellanklass- och boutiquehotell såsom 25hours, Novotel, Mercure, Mama Shelter och Adagio, samt ekonomiklasshotell som JO&JOE, ibis, ibis Styles, ibis budget och regionala varumärken som Grand Mercure, The Sebel och hotelF1. AccorHotels erbjuder innovativa helhetstjänster som följer kunden genom hela reseupplevelsen, inte minst genom det senaste förvärvet av John Paul, världsledande inom conciergetjänster.

Med en oöverträffad samling av varumärken och en rik historia som spänner över nästan fem decennier har AccorHotels, tillsammans med sitt globala team med mer än 250 000 engagerade medarbetare, en målmedveten passion för att alla gäster ska känna sig välkomna. Hos AccorHotels har gästerna tillgång till ett av världens mest givande hotellojalitetsprogram – Le Club AccorHotels. Hotellkoncernen är även aktiv i sitt engagemang för samhällsmedborgare, för en hållbar utveckling och solidaritet genom PLANET 21 – ett omfattande program som sammanför medarbetare, gäster och partners för att driva en hållbar tillväxt.

Accor SA är noterade på Euronext Paris (ISIN-kod: FR0000120404) och handlas i USA på OTC-marknaden (kod: ACRFY).

För nyheter om AccorHotels:

Boka hotell: http://www.accorhotels.com

Taggar: