Drygt en tredjedel av affärsresenärerna bokar hotellet med mobilen

Accor, världens ledande hotelloperatör och marknadsledande i Europa, publicerade förra veckan sin första studie kring europeiska affärsresenärer. Studien visar viktiga trender när det gäller preferenser på boende, förväntningar på service och vanor när man bor på hotell. Skön säng, bra läge och gratis internet lockar de flesta. Och allt fler bokningar görs via smartphones.

Hela 36 procent av affärsresenärerna gör idag sina bokningar via applikationer i sina smartphones. Totalt sett görs 76 procent av alla hotellbokningar online. Den vanligaste onlinebokningen görs direkt på hotellens hemsida. 43 procent bokar på detta sätt. Endast en tredjedel bokar sina rum på andra resewebbsidor.

De viktigaste faktorerna när affärsresenärerna väljer hotell är läget på hotellet (66 procent). En skön säng anses vara den absolut viktigaste servicen hotellet kan erbjuda (71 procent). Att hotellet har gratis internetuppkoppling är en absolut förutsättning för nära hälften av affärsresenärerna (46 procent).

Studien visar även att de europeiska affärsresenärerna är ansvarsfulla vad gäller hotellens miljöansvar. 84 procent uppmärksammar hotellens miljösystem för begränsning av energi-och vattenförbrukning samt avfallshantering.

– Denna studie stödjer till fullo Accors fokusområden när det gäller kundrelationer och service. Affärsresenärerna förväntar sig mer digitala tjänster, bättre komfort och hotell som är mer ansvarsfulla kring miljöfrågor. På Accor arbetar vi intensivt med alla dessa frågor, säger Jan Birkelund, försäljningschef för Accor Nordic.

För mer information, kontakta gärna:
Försäljningschef, Accor Nordic
E-mail: jan.birkelund@accor.com

Om undersökningen:
Denna undersökning är genomförd online av undersökningsföretaget ORC International. Frågorna besvarades av 618 frekventa affärsresenärer som är aktiva medlemmar i Accors lojalitetsprogram Le Club Accorhotels. För att svara på enkäten skulle deltagaren ha genomfört minst en affärsresa under det första halvåret 2012.

Länk till presskit:

Länk till hela studien:

Om Accor:

Accor, världens ledande hotellgrupp och marknadsledande i Europa, finns i 92 länder med nästan 3 500 hotel och 440 000 rum. Accors breda utbud av hotellkedjor – Softel, Pullman, MGallery, Grand Mecure, Novotel, Suite Novotel, Mercure, Adagio, ibis, ibis Styles, ibis budget och hotelF1 – erbjuder allt från budget till lyx. Med mer än 160 000 anställda på Accors hotel världen över erbjuder gruppen sina kunder och partners nära 45 års erfarenhet, kunskap och expertis.