• Accor/

Hälsosam barnmat, insamling och en veckolång Earth Hour – årets hållbarhetsdag på Accors svenska hotell

Under förra veckan genomförde världens ledande hotellgrupp Accor sin hållbarhetsdag, Planet 21 Day, över hela världen. Hotellen i Sverige engagerade sig i ett antal olika lokala hållbarhetsaktiviteter och från globalt håll kommunicerades förra årets resultat från gruppens hållbarhetsarbete under programmet Planet 21.

På Novotel i Göteborg invigde man exempelvis en ny barnmeny med balanserad barnmat som testats och valts ut av en grupp med barn.

– Vid testen provade barnen tre förrätter, nio varmrätter och två efterrätter och bedömde dem, på barns vis, först efter utseende och sedan efter smak. Att ha barn i panelen var toppen, eftersom de är så brutalt ärliga. Efter testerna separerade vi maten mer på tallriken, sås och tillbehör för sig. Vi har även tillfört mer grönsaker som barn gillar, till exempel paprika, majs, kål och gurka som självklart är ekologiska, säger Jessica Jedenby på Novotel i Göteborg.

Ibis Styles-hotellen i Karlstad, Västerås, Göteborg Mölndal, Kista och Arlanda genomförde alla en städdag i hotellets närområde. Ibis Styles Odenplan hade Earth Hour med bland annat släckta lampor under en timme varje dag hela veckan. På Ibis Styles Örebro anordnades en insamling för en lokal välgörenhetsorganisation. Samtidigt skänkte hotellet även bort alla saker som varit kvarglömda längre än 6 månader till samma organisation.

Planet 21 – globala förbättringar sedan 2011
Accors globala program Planet21 omfattar sju hållbarhetsområden – hälsa, natur (vattenkonsumtion, avfallsåtervinning och återplantering av träd), koldioxidutsläpp, innovation av hållbar service, lokal utveckling, utveckling av medarbetare samt dialog med partners kring hållbarhet. Under förra veckan kommunicerades förra årets resultat av det globala arbetet och sedan 2011 har Planet21-programmet bland annat uppnått stora förbättringar kring vatten, energi och avfall:

Vattenkonsumtion                                – 5,6 procent
Energikonsumtion                                – 4,5 procent
Koldioxidutsläpp                                  – 3,8 procent
Avfall                                                      Nära 90 procent av samtliga Accor-hotell i världen återvinner

– Eftersom vi är världens ledande hotellgrupp med 3 700 hotell över hela världen har vi en enorm möjlighet att faktiskt göra stor skillnad under Planet 21 Day och genom hela vårt Planet 21-program. Det inspirerar till att tänka hållbart varje dag i det man gör. Vi är väldigt glada och stolta över det engagemang alla våra svenska hotell har visat under den här veckan, säger Jan Birkelund, försäljningschef för Accor i Norden.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniela Andersson                                                       Lotta Berglin
Manager Brand Operations &                                       PR-konsult för Accor i Skandinavien
Communications Scandinavia                                      Tel: 073-408 99 36
Tel: 0721-51 07 52                                                        E-mail:
lotta@comma.se
daniela.andersson@accor.com

Accor är världens ledande hotellgrupp med 480 000 rum på 3 700 hotell under 14 olika varumärken i 92 länder. Accor är organiserat kring två verksamhetsområden; HotelServices (hotelloperatör och franchisegivare) samt HotelServices (hotellägare och investerare). Accors hotell finns inom tre segment, från budget till lyx, och anpassar ständigt sina koncept för att motsvara behoven hos både affärs- och privatresenärer. Accors varumärken omfattar lyxhotell med Sofitel, Pullman, MGallery, Grand Mercure och The Sebel, mellanklasshotell med Novotel, Suite Novotel, Mercure och Adagio samt ekonomiklasshotell med ibis, ibis Styles, ibis budget, adagio access och hotelF1. Koncernen har ett väl utvecklat digitalt ekosystem, bland annat med bokningsportalen accorhotels.com, hotellkedjornas egna webbsidor samt lojalitetsprogrammet Le Club Accorhotels.

Accors 180 000 medarbetare arbetar för ett bolag som tror på utveckling och har världens ledande fortbildningsprogram inom hotell- och restaurangnäringen, Accor Académie, Ända sedan starten för 45 år sedan har Accors strategiska vision haft fokus på innovation, hållbar besöksnäring och utveckling av kundfokus.

Nyheter om Accor:                                                      Boka hotell:
@accor | www.accor.com                                              www.accorhotels.com