Nytt nätverk ska öka antalet kvinnliga hotellchefer

Den världsledande hotellgruppen Accor lanserar nu ett nytt kvinnligt nätverk, Women at Accor Generation (WAAG), med målet att bekämpa stereotyper och uppnå total jämställdhet mellan könen på ledande positioner inom organisationen. På sikt ska 50 procent av Accors alla chefer vara kvinnor. Både män och kvinnor är välkomna in i nätverket som finns på fem kontinenter.

WAAG kommer att arbeta med mentorskap, erfarenhetsutbyten och utbildning inom nätverket. Tanken är att göra chefspositioner mer tillgängliga och attraktiva för kvinnor i hela organisationen. Nätverket kommer även att arbeta för att göra Accors hotellerbjudanden mer attraktiva för affärskvinnor.

– Det utexamineras idag fler kvinnor än män från universitet och högskolor runt om i världen. Trots detta är kvinnor underrepresenterade på chefspositioner inom företag. Vi vet att team med både kvinnor och män blir både mer innovativa och effektiva. Women at Accor Generation har målet att ge kvinnor bättre självförtroende, att hjälpa dem se sin potential, att uppmuntra dem och att stödja dem på vägen mot chefskapet, säger Sophie Stabile, Global Chief Financial Officer på Accor och ordförande i WAAG.

– Vi är stolta över att vara del av en global organisation som tar sitt ansvar vad gäller jämställdhet. Även här i Norden, där vi ur ett globalt perspektiv anses vara relativt jämställda, har vi en bit kvar. WAAG känns definitivt som ett steg i rätt riktning, säger Pascal Locatelli, Regional Director Scandinavia på Accor.

Alla WAAG’s initiativ kommer att ske kollektivt och koordineras sedan lokalt i de olika regionerna. Koordineringen sker av nio regionchefer i åtta geografiska regioner; Asien och Stillahavsområdet, Mellanöstern, Afrika, Nordamerika, Sydamerika, Sydeuropa, Nord-, Öst- och Centraleuropa samt Frankrike. Målet är att ha 3 000 medlemmar vid slutet av 2015.

För mer information, vänligen kontakta:

Pascal Locatelli
Regional Director Scandinavia på Accor
E-mail: pascal.locatelli@accor.com

Accor, världens ledande hotellgrupp och marknadsledande i Europa, finns i 92 länder med nästan 3 500 hotell och 440 000 rum. Accors breda utbud av hotellkedjor – Softel, Pullman, MGallery, Grand Mecure, Novotel, Suite Novotel, Mercure, Adagio, ibis, ibis Styles, ibis budget och hotelF1 – erbjuder allt från budget till lyx. Med mer än 160 000 anställda på Accors hotell världen över erbjuder gruppen sina kunder och partners nära 45 års erfarenhet, kunskap och expertis.