Accumulate stämmer bankägda Finansiell ID-Teknik på över 6 miljarder kronor

Report this content

Den 23 maj lämnade Accumulate AB (”Accumulate”) in en stämningsansökan mot Finansiell ID-Teknik BID AB (”BID”) till Stockholms tingsrätt. Stämningen gäller tjänsten Mobilt BankID. Accumulate begär skadestånd på över sex miljarder kronor för omfattande intrång i bolagets patent, upphovsrätt och företagshemligheter.

BID ägs och kontrolleras av Swedbank, Handelsbanken, SEB, Danske Bank, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank och Skandiabanken (”Bankerna”). Efter att ha ingått sekretessavtal med Accumulate fick BID under 8 månaders tid under år 2010 ta del av en lösning för säkra mobila identifieringar och elektroniska underskrifter som Accumulate utvecklat. För att BID skulle kunna utvärdera lösningen i sin helhet fick bolaget under perioden oinskränkt tillgång till Accumulates företagshemligheter och bolagets upphovsrättsskyddade material.

Accumulate stämmer nu BID för att under samarbetet ha kopierat Accumulates lösning utan tillåtelse. Innan lanseringen av Mobilt BankID varnade Accumulate BID för att Mobilt BankID gjorde intrång i Accumulates patent och utnyttjade bolagets företagshemligheter. Accumulate har även låtit externa experter analysera Mobilt BankID, vilket också påvisade patentintrång och utnyttjande av bolagets företagshemligheter. Skadeståndsbeloppet på över sex miljarder kronor avser skälig ersättning för licenser, uteblivna vinster och icke-ekonomiska skador.

”Fungerande skydd för innovationer är kritiskt för en kunskapsnation som Sverige. De grava intrång som gjorts är oacceptabla och utgör tydliga exempel på hur stora aktörer kan utnyttja ett litet bolags innovationer. Vi hoppas att den här processen ska belysa de problem som tyvärr existerar, och att den leder till att mindre bolag likt oss får ett starkare skydd i framtiden”, säger Stefan Hultberg, VD och grundare, Accumulate.

Mer ingående information om händelseförloppet och Accumulates yrkanden återfinns i den stämningsstämningsansökan som lämnades till Stockholms tingsrätt den 23 maj.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stefan Hultberg, VD och grundare, Accumulate
stefan.hultberg@accumulate.se

Om Accumulate
Accumulate AB levererar innovativa mobila lösningar för identifiering, signering, betalningar och andra säkra transaktioner. Bolaget grundades 2004 och har sitt säte i Stockholm. Sjätte AP-fonden är Accumulates största ägare.

Bakgrundsinformation
BankID skapades av Bankerna i det gemensamma bolaget BID. Detta bolag är idag ledande på elektroniska identiteter (eID) i Sverige. Initialt fanns BankID sparad på en fil i datorn och på kort. BID började under 2004 utforska möjligheten att göra elektroniska identifieringar med mobilen. Detta resulterade i ett samarbete med de svenska mobiloperatörerna som kallades BankID i Mobilen (”BIM”), och lösningen som senare togs fram var SIM-kortbaserad. BIM-lösningen lanserade den 14 april 2010 med Swedbank som enda bank och Telia och Telenor som enda mobiloperatörer.

I början av 2010 presenterade Accumulate en färdig lösning som klarade samma uppgift men utan att mobiloperatörerna behövde involveras. På Bankernas uppmaning kontaktade Accumulate BID för att visa sitt operatörsoberoende alternativ till bolagets SIM-kortlösning.

Accumulate och BID ingick sedan ett samarbete baserat på att BID visat intresse för att köpa lösningen av Accumulate. Under sekretess visade och förklarade Accumulate samtliga detaljer kring det skyddade systemet, inklusive ingående tekniska förklaringar. Efter 8 månaders utvärdering av Accumulates lösning meddelade BID att de skulle utveckla ett eget system. Det kommer senare att kallas Mobilt BankID.

BID och Accumulate undertecknade flera sekretessförbindelser. Accumulate var genom hela processen noggrann med att påvisa sina patent och företagshemligheter samt upphovsrättsskydd. Efter avslutat samarbete varnade Accumulate BID för att kopiera Accumulates lösning. Senare genomförde även Accumulate med hjälp från tredje part en intrångsanalys av BIDs lösning. Analysen visade på intrång och påvisade att BIDs lösning var baserad på Accumulates företagshemligheter. Accumulate påpekade detta för BID och erbjöd bolaget att köpa en licens. BID påbörjade en förhandling om denna licens, men avbröt inom kort diskussionerna och upphörde sedan att svara på korrespondens från Accumulate.

Mobilt BankID är idag ett väletablerat system för mobila identifieringar och underskrifter i Sverige. Med över 6 miljoner användare görs ca 2,2 miljarder transaktioner per år genom systemet, vilket motsvarar cirka 70 transaktioner i sekunden. BID beräknas fram till idag ha sparat uppåt 8 miljarder kronor på att byta ut den operatörsberoende lösningen BIM mot Mobilt BankID som skapats baserat på Accumulates företagshemligheter. Under hela Mobilt BankIDs livslängd beräknas denna besparing uppgå till 41 miljarder kronor.