• ACO/

ACO lanserar vitaminer och mineraler anpassade för barn i nordiskt klimat

Report this content

Lagom till hösten lanserar ACO en ny individanpassad serie vitaminer och mineraler baserad på Nordiska Näringsrekommendationer* och framtagna särskilt för människor som lever i nordiskt klimat. Nordiska Näringsrekommendationer tar hänsyn till de specifika förutsättningar som råder i det nordiska klimatet och är individanpassade avseende rekommenderade dagsdoser. I serien ACO Vitamin och Mineral finns kosttillskott för barn samt produkter för de flesta andra förutsättningar och livssituationer: Kvinna, Gravid, Familj, Man, samt vitaminer och mineraler anpassade för kvinnor och män över 50 år.

Utvecklat för människor som lever i nordiskt klimat

Vi nordbor har på grund av vårt klimat andra förutsättningar och behov av vitaminer och mineraler än till exempel människor i Sydeuropa. Därför lanserar nu ACO den nya serien

ACO Vitamin & Mineral som utifrån vitamin- och mineralbehov hos olika grupper består av produkter anpassade efter kön, ålder och livssituation för människor som lever i Norden.

Vi vet att olika individer har olika behov av vitaminer och mineraler. Vi i Norden har dessutom ett större behov av att få D-vitamin via kosten än de som bor i den södra delen av Europa på grund av vårt solfattiga klimat. Vi har därför tagit fram ett komplett vitamin- och mineralsortiment för olika livssituationer, anpassat efter nordiska behov, säger Kerstin Maripuu, ansvarig för kosttillskott på ACO Hud Nordic AB.

Olika individer har olika behov – växande barn behöver extra mycket vitaminer och mineraler

Barn mellan fyra och tio år behöver få i sig två frukter och två rejäla portioner grönsaker dagligen och när barn växer och utvecklas har de ett extra stort behov av järn, jod, kalcium och vitamin D. ACO Barn, från fyra år, ger 12 vitaminer och 10 mineraler och finns som sockerfria tuggtabletter med god fruktsmak. ACO Familj är utvecklad för vuxna och barn från 12 år. Detta breda kosttillskott innehåller 12 vitaminer och 10 mineraler. ACO Familj finns både som mindre sväljtablett och tuggtablett med frisk smak av svarta vinbär.

Noga utvalt och noga bortvalt

Samtliga ingredienser i ACO Vitamin & Mineral har noga valts ut och är, med undantag för vitamin D, av icke-animaliskt ursprung. Sortimentet innehåller trygga doser baserade på Nordiska Näringsrekommendationer och är dessutom fria från gluten, laktos, mjölkprotein, soja och nötter.

- Om du redan håller en bra, varierad kost, behöver du inte ta extra kosttillskott. Men om du under perioder slarvar med maten finns ACO Vitamin och Mineral som ett bra komplement, säger Kerstin Maripuu, ansvarig för kosttillskott på ACO Hud Nordic AB.

ACO Vitamin & Mineral har tidigare marknadsförts under varumärket ACO Vitamineral, men lanseras nu som en ny serie. ACO:s sortiment av vitaminer och mineraler består av åtta produkter, Kvinna, Gravid, Man, 50+ och Familj i två förpackningsstorlekar, alla som sväljtabletter. Dessutom ingår Barn Tugg och Familj Tugg i serien. Produkterna finns på apotek med start 1 september och kostar från 119 SEK.

För mer information kontakta gärna:
Lena Dalling
Nordic Product Manager
E-post: lena.dalling@aconordic.com
Telefon: 08-59 00 29 00

ACO HUD NORDIC AB är ledande inom hud och hälsa i Norden. Med ett sortiment som sträcker sig från topikala läkemedel till kosttillskott och exklusiv hudvård, erbjuder vår produktportfölj både bredd och djup. På det egna forsknings- och utvecklingslaboratoriet utvecklar vi säkra produkter med moderna formuleringar för den nordiska konsumenten. Med transparens som ledord för allt vårt arbete, presenterar och publicerar vi frekvent resultatet av vår forskning. Genom vår kunskap och vetenskapliga metod adderar vi värde till hälsa- och hudvårdsektorn. För mer information, se: www.aconordic.com