AcouSort: Delårsrapport 2021-04-01 – 2021-06-30

Andra kvartalet (2021-04-01 – 2021-06-30)

• Nettoomsättningen uppgick till 530 (1 448) KSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -3 476 (-1 338) KSEK

• Resultatet per aktie* uppgick till -0,31 (-0,12) SEK

• Soliditeten** uppgick per den 30 juni 2021 till 45 % (86 %)

Vd-ord

AcouSort har fortsatt att utvecklas väl under årets andra kvartal. Våra strategiska samarbeten fortsätter att utvecklas i rätt riktning. Samtidigt är intresset för vår teknologi ökande och intresset från life science–industrin är fortsatt stort, vilket stärker oss i vår strategiska satsning på OEM-verksamheten.

Intäkterna under kvartalet var relativt blygsamma och uppgick till 530 KSEK, vilket är en minskning jämfört med motsvarande period förra året (1 448). Resultatet minskade till -3 476 KSEK (-1 338). Även om våra försäljningsaktiviteter har kunnat upprätthållas relativt bra under pandemin, har det lett till något längre försäljningscykler. Därtill bör nämnas att våra affärer inte fördelas jämnt över året utan kan variera väsentligt från kvartal till kvartal.

Även om effekterna av pandemin har påverkat resor och deltagande i viktiga konferenser är vår bedömning att det är tillfälligt och att vi så småningom kommer att återgå till ett normalt affärsklimat. Hittills har vi kunnat hantera detta virtuellt, men vi har även noterat att det finns tydliga ambitioner att fysiska event kan komma igång under hösten.

Vårt samarbete med Instrumentation Laboratory (IL) har fort[1]satt att utvecklas väl. I mitten av maj kunde vi meddela att ytterligare en genomförbarhetsstudie med IL har slutförts. Resultaten var mycket lovande och öppnar möjligheter för ytterligare samarbete redan i år.

Samarbetet med IL såväl som andra strategiska samarbeten går framåt och tilldrar sig ett allt större intresse från branschen. Detta är en direkt effekt av de investeringar vi gjort både inom applikations- och affärsutveckling. Vi kommer därför att fortsätta expandera dessa investeringar och ytterligare stärka vårt säljfokus.

Under kvartalet slutförde vi den första fasen av det tidigare tillkännagivna samarbetsprojektet med ett belgiskt diagnotikföretag som utvecklar innovativa produkter för patientnära testning. AcouSort har utvecklat och levererat en testplattform baserad på AcouSorts teknik till det belgiska företaget.

Slutligen kan jag konstatera att arbetet med att färdigställa vår första halvautomatiska produktionsanläggning för separationsmoduler fortskrider enligt plan och närmar sig slut[1]punkten. Produktionsanläggningen har redan producerat hundratals högkvalitativa moduler. Det betyder att våra planer på att anläggningen ska vara klar för kommersiellt bruk under hösten ligger fast.

Det faktum att vi nu har möjlighet att börja producera separationsmoduler i större skala är en viktig milstolpe för företaget. I sitt grundutförande har den en kapacitet på cirka 100 000 separationsmoduler per år, men systemet är förberett för en andra installation som gör att vi snabbt kan fördubbla produktionskapaciteten. Att sedan kunna öka kapaciteten till 400 000 moduler per år kan sedan uppnås genom att helt enkelt gå upp till tvåskift i produktionen.

Detta, i kombination med de andra stegen AcouSort har tagit under kvartalet, får mig att se fram emot en intensiv och händelserik höst. Förhoppningsvis kommer vi också att se mer lättnad i de restriktioner som covid-19-pandemin fört med sig och därmed kunna återgå till en mer normal affärsverksamhet.

Torsten Freltoft - VD ACOUSORT AB

Väsentliga händelser under andra kvartalet

• Den 28 april väljs Martin Olin till ny styrelseordförande i AcouSort. Martin har mer än två decenniers erfarenhet från ledande befattningar i internationella företag och investmentbolag inom life science och har haft styrelse-up[1]drag i ett flertal företag.

• Den 3 maj meddelar AcouSort och Pharmacolog att bolagen undertecknat en avsiktsförklaring för att undersöka integration av AcouSorts blodseparationsteknik. Syftet är att samarbetet ska resultera i utveckling av en ny produkt för bestämning av antibiotikakoncentration i blod från kritiskt sjuka patienter.

• Den 17 maj meddelar AcouSort att bolaget har slutfört sitt senaste projekt tillsammans med Instrumentation Laboratory (IL). Projektet avser en förstudie kring generering av blodplasma i syfte att utöka användningen av AcouSorts teknik till ytterligare IL-produktlinjer. Resultaten har varit mycket lovande och öppnar möjligheter för ytterligare projekt kring separation av blodplasma tillsammans med IL.

• Den 16 juni når AcouSort en viktig milstolpe för AcouPlasmaoptical. Projektet har nått den punkt där designen låses, vilket betyder att produktens slutliga design är fastställd.

• Den 29 juni meddelar AcouSort att den första fasen av det tidigare aviserade samarbetsprojektet med ett belgiskt diagnostikföretag som utvecklar innovativa produkter för patientnära testning är genomförd. Samarbetet fortsätter med ytterligare utvärderingar av plattformen vid bolagets anläggning.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Den 6 juli meddelar AcouSort att det har sålt ett AcouWash-system till sin japanska distributör Physio-Tech. Physio-Tech har under det senaste året arbetat intensivt med att introducera AcouSorts bench-top-system på den japanska marknaden.