AcouSort: Leverans av AcouWash till Umeå universitet

AcouSorts aviserade tidigare i år en order till Umeå universitet avseende ett modifierat AcouWash-system. Systemet som är uppgraderat för att kunna separera ut cirkulerande tumörceller (CTC) från vita blodkroppar är nu redo för leverans under maj månad. Projektet, som aviserades i januari, innebär en intäkt om 500 000 kronor för AcouSort.

Projektet har löpt enligt plan men med viss osäkerhet kring leveransdatum på grund av de restriktioner som covid-19-pandemin fört med sig. Leveransdatum är nu satt till 15 maj. Installationen kommer att genomföras av Umeå universitets personal, med stöd från AcouSort via video och webbsupport.

– Det här är en viktig affär för AcouSort. Den innebär dels en signifikant intäkt, dels att vi härmed får en ny samarbetspartner inom cancerforskning. Att leveransen och installationen kan genomföras under rådande förhållanden är naturligtvis mycket glädjande och visar hur snabbt organisationen kunnat ställa om, säger AcouSorts vd Torsten Freltoft.

Det modifierade AcouWash-systemet använder sig av förfokusering av partiklarna för att kunna separera celler som är väldigt lika varandra till storlek och vikt med bibehållen hög precision. Detta öppnar upp för en mängd nya intressanta applikationer inom forskning och diagnostik, som t ex:

• Separation av cirkulerande tumörceller (CTC) från vita blodkroppar. Förhoppningen är att kunna hitta sjukdom tidigt, vilket kan vara avgörande för patientens överlevnad.
  • Separera olika typer av vita blodceller från varandra för att kunna analysera de olika populationerna.
  • Separation av levande från döda celler med hög precision.
  • Cell- och immunterapi inriktad på cancerbehandling och stamcellstransplantation

Mottagare av systemet är Andreas Josefsson, biträdande universitetslektor vid Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap vid Umeå universitet. Josefssons forskning avser att hitta biomarkörer för individanpassad behandling, där cirkulerande tumörceller (CTC) är en prognostisk markör för prostatacancer.