AcouSort AB - delårsrapport för perioden januari – september 2022

Tredje kvartalet (2022-07-01 – 2022-09-30)

• Nettoomsättningen uppgick till 326 (123) KSEK
  • Resultatet före skatt uppgick till -4 219 (-3 453) KSEK
  • Resultatet per aktie* uppgick till -0,32 (-0,31) SEK

Årets första nio månader (2022-01-01 – 2022-09-30)

• Nettoomsättningen uppgick till 2 933 (2 472) KSEK
  • Resultatet före skatt uppgick till -10 863 (-8 614) KSEK
  • Resultatet per aktie* uppgick till -0,82 (-0,76) SEK
  • Soliditeten** uppgick per den 30 september 2022 till 89 % (15 %)

Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år.

VD har ordet

Tredje kvartalet 2022 var ett intensivt kvartal med framsteg och aktiviteter inom flera av AcouSorts mest prioriterade områden. Under kvartalet stärkte vi vår kommersiella kapacitet med rekryteringarna av Kelley Intehar och Agnes Michanek; vi tilldelades 12,2 miljoner kronor av Europeiska innovationsrådet (EIC) för att utveckla en banbrytande teknik för exosombaserad diagnostik med ytterligare finansiering om 13,8 miljoner kronor till våra projektpartners; EIC valde också ut AcouSort för deltagande vid MEDICA 2022; och vi stärkte vår IP-position i USA. Det höga tempot fortsatte efter kvartalets utgång. I oktober utökades vår roll i Blue4Therapy-projektet, vilket kommer att addera SEK 700 000 i ytterligare intäkter under 2022; och i slutet av månaden reste ett team från AcouSort till Japan för att återuppta våra kommersiella insatser på en av världens största sjukvårdsmarknader när den nu öppnar upp i spåren av pandemin. Under mitten av november meddelade vi vår expansion inom vårt cellterapiarbete med ett globalt life science-bolag. Samarbetet tillför AcouSort 150 000 EUR i ytterligare intäkter under 2022. Intäkterna för det tredje kvartalet uppgick till 326 (123) KSEK, varav merparten är hänförlig till både egen försäljning och offentlig projektfinansiering. Kvartalets resultat uppgick till -4 219 (-3 453) KSEK.

VÄXANDE möjligheter - AcouSort fortsätter att utöka sitt cellterapiarbete – inleder samarbete med internationellt life science-bolag

Cellterapi, en gren av precisionsmedicin, är ett område där vi ser stor potential för vår teknologi. Vårt första mål är att möjliggöra automatisering av produkttillverkning inom cellterapi med vår AcouWash-teknik för att förbättra produktionssäkerheten och därmed patientsäkerheten. Vi ser också att våra teknikplattformar öppnar möjligheter för att minska kostnaderna vid cellprodukttillverkning och därmed bredda tillgängligheten till behandling. Som ett led i detta arbete har AcouSort ingått ett samarbete med ett internationellt life science-bolag baserat i Europa och verksamt inom cellterapiområdet. Det initiala syftet med samarbetet är att undersöka hur AcouSorts AcouWash-teknologi kan anpassas för industriellt bruk och integreras som OEM-komponenter i partnerbolagets framtida cellterapilösningar. Detta samarbetsprojekt kommer att generera intäkter på 150 000 euro till AcouSort under fjärde kvartalet 2022. Branschsamarbetet följer på en period över två år då AcouSort har varit involverat i akademiska projekt med liknande ambitioner att utveckla lösningar för klinisk användning. Cellterapi är vid sidan av klinisk diagnostik ett av AcouSorts fokusområden. Vi har tidigare framgångsrikt samarbetat med ledande akademiska partners. Det branschsamarbete vi nu har gått in i markerar början på nästa steg i vårt arbete med att bygga högpresterande och skalbara OEM-komponenter för produkttillverkning av klinisk cellterapi.

Exosombaserad diagnostik

I augusti beviljade Europeiska innovationsrådet (EIC) AcouSort-projektet AcouSome 26 miljoner kronor för att utveckla banbrytande teknik för exosombaserad diagnostik. Exosomer är nanopartiklar som gör det möjligt för mänskliga celler att kommunicera viktig information med varandra. De har potential att öppna ett helt nytt fält inom diagnostik, eftersom de kan ge oss ”statusrapporter” om organ som hjärna och hjärta samt ge viktig information om cancer, infektionssjukdomar, graviditet och tillstånd efter stamcellstransplantationer. Av de 26 miljoner kronorna går 12,2 miljoner kronor direkt till AcouSort medan den övriga finansieringen fördelas till AcouSorts partners Lunds universitet, DTU (Danmarks Tekniske Universitet) och Day One. Projektet kommer att pågå i 36 månader och är helt finansierat av EU. Bidraget från EIC är en av de viktigaste händelserna i år då det har potential att öppna upp ett helt nytt affärsområde för AcouSort. Om AcouSome-projektet blir så framgångsrikt som vi planerar, kommer vi redan 2026 att ha tillgång till en forskningsmarknad som uppskattas till 661 miljoner USD. Därifrån ligger vägen öppen till den mycket större marknaden för exosomdiagnostik.

Fortsatt kommersialiseringsarbete - Återupptagna marknadsföringsinsatser i Japan

Japan är en av världens största hälso- och sjukvårdsmarknader och därmed en av AcouSorts prioriterade marknader. Under 2019 tecknade vi ett exklusivt distributionsavtal med vår japanska partner Physio-Tech. Kort därefter drabbades världen av pandemins utbrott och under de tre år som följde infördes stränga restriktioner i Japan, vilket i praktiken gjorde det omöjligt att träffa kunder och genomföra produktdemonstrationer. Det gjorde det också omöjligt för oss att resa till Japan för att stödja vår partner. Japan har nu öppnat upp för utländska besökare och i oktober reste ett team från AcouSort dit för att besöka vår partner och återuppta våra gemensamma marknadsföringsinsatser. Under vårt besök träffade vi representanter från den japanska industrin såväl som den japanska akademin för produktdemonstrationer men också blue sky-diskussioner om hur vår unika teknik skulle kunna användas. Ett ämne var hur vi skulle kunna bidra till att identifiera biomarkörer för sjukdomar som Alzheimers. För ett teknikdrivet företag som AcouSort är det viktigt att både kunna ha båda fötterna på jorden för att maximera befintliga affärsmöjligheter och att samtidigt kunna identifiera intressanta möjligheter längs vägen. Det var precis vad vi gjorde i Japan. Vårt fokus nu är att etablera samarbeten och partnerskap för att utveckla aktuella affärsmöjligheter, samtidigt som vi fortsätter våra diskussioner om hur vi kan bidra till förverkligandet av helt nya idéer. Under pandemin stöttade vi vår japanska partner genom att använda digitala lösningar, men vår resa till Japan gjorde det tydligt att marknadsupport då och då också kräver en fysisk närvaro för att vara effektiv. Under pandemin har vi försett den japanska marknaden med några AcouWash- och AcouTrap-system. Vår ambition är nu att accelerera försäljningstillväxten på den japanska marknaden under de kommande åren.

Viktiga samarbeten

AcouSort fortsätter att gå mot kommersialisering av våra produkter. Flera partners har kommit långt i att integrera och testa våra unika lösningar i sina system och vi hoppas att dessa samarbeten kommer att förverkligas fullt ut inom den närmaste framtiden. Tillsammans med våra partners har vi en reell möjlighet att förbättra flera patientnära diagnostikområden vad gäller tid, precision och kostnad. Som tidigare kommunicerats har vi även stärkt vår kommersiella kapacitet genom nyrekryteringar i både USA och Sverige med ambitionen att öka antalet potentiella partners och kunder samt komma närmare de kunder vi idag arbetar med. I mitten av november deltog vi på MEDICA 2022 som ett av de 20 företag som valts ut av European Innovation Council (EIC) för deltagande efter en mycket konkurrensutsatt utvärderingsprocess. Under MEDICA -veckan etablerade vi flera nya kontakter, men stärkte också våra relationer med befintliga kontakter inom såväl diagnostik som cellterapi. Vår utställning och våra presentationer väckte stor uppmärksamhet och vi fick även tillfälle att etablera kontakter med potentiella leverantörer.

God kostnadskontroll och solid kassa

AcouSort går mot kommersialisering av våra lösningar med den sparsamma attityd vi alltid tillämpar, och vi är stolta över en balanserad och effektiv kostnadskontroll. För ett litet företag som AcouSort är det oerhört viktigt att investera våra begränsade resurser där de är mest effektiva. Vid utgången av Q3 hade vi likvida medel uppgående till 19 017 TSEK – en solid kassa som gör att vi kan fullfölja våra nuvarande planer. Vidare har AcouSort 1 886 040 utestående teckningsoptioner (TO 1) med ett lösenpris om 25 kronor per tre teckningsoptioner. Teckningsoptionerna kan utnyttjas i början av december 2022. Vid fullt utnyttjande kommer teckningsoptionerna att tillföra en bruttolikvid om 15 722 TSEK.

Torsten Freltoft - vd AcouSort AB

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

• Den 4 augusti meddelar AcouSort att bolagets och Werfens gemensamma patentansökan har erhållit nationellt godkännande i USA. Patentansökan avser en akustofluidik-teknologi som separerar blodplasma från helblod och möjliggör analys av plasman med antingen optiska eller elektriska metoder. Samarbetet har resulterat i att Werfen använder AcouSorts akustofluidik-teknologi i nästa generation av en av deras kliniska diagnostikinstrument.
  • Den 10 augusti meddelar AcouSort att bolaget stärker sin kommersiella kapacitet på ett betydande sätt genom två nya rekryteringar. Kelley Intehar tar sig an rollen som General Manager och Sales Director North America, medan Agnes Michanek återvänder till AcouSort för att tillträda tjänsten som Commercial Director.
  • Den 13 augusti meddelar AcouSort att European Innovation Council (EIC) tilldelar AcouSort-projektet AcouSome 26 miljoner kronor för att utveckla banbrytande teknik för exosombaserad diagnostik.
  • Den 9 september meddelar AcouSort att bolaget har blivit utvalt av European Innovation Council (EIC) för deltagande vid MEDICA, Europas ledande medicinska utställning, som äger rum i Düsseldorf 14-17 november.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Den 14 oktober meddelar AcouSort att företagets roll i Blue4Therapy-projektet expanderar, vilket inbringar ytterligare 700 000 kronor till AcouSort under 2022. Blue4Therapys mål är att utveckla en platform för att separera ut specifika stamceller från patientens egen fettvävnad, för att användas vid behandling av olika sjukdomar.
  • Den 21 oktober meddelar AcouSort att en delegation från företaget reser till Japan för att återuppta marknadsföringsarbetet när landet nu öppnar upp efter pandemin.
  • Den 11 november meddelar AcouSort att bolaget har fått en order från Lunds universitet att utveckla och leverera ett modifierat AcouWash2-system med en unik förfokuseringsfunktion för att med hög precision separera ut tumörceller från vita blodkroppar. Projektet kommer att generera intäkter om 500 000 kronor under 2023.
  • Den 14 november meddelar AcouSort att bolaget expanderar sin verksamhet inom cellterapi och etablerar samarbete med globalt life science-bolag. Det initiala syftet med samarbetet är att visa hur AcouSorts AcouWash-teknologi kan anpassas för industriell användning och integreras som OEM-komponenter i partnerbolagets kommande cellterapiprodukter och instrument. Detta första samarbetsprojekt genererar intäkter på 150 000 euro till AcouSort under 2022.

E-post:
torsten.freltoft@acousort.com

AcouSort AB (organisationsnummer 556824-1037) är ett innovativt teknologiföretag som fokuserar på att utveckla produkter och lösningar för integrerad hantering av biologiska prover. Med hjälp av ljudvågor kan företagets produkter separera blodceller från varandra, koncentrera, rena upp och färga in celler, exosomer och bakterier från biologiska prover. Teknologin bakom bolagets produkter är akustofluidik, där ljudvågor i kombination med mikrofluidik möjliggör automatiserad hantering av prover inom en rad applikationsområden från forskning kring nya biomarkörer till utveckling av nya diagnostiska system för patientnära testning – så kallade Point-of Care (POC) system. Bolagets kommersialiseringsstrategi bygger på den redan validerade affärsmodellen, att tillhandahålla separationsmoduler till diagnostiska systemtillverkare för integrerad provhantering så väl som att fortsätta kommersialiseringen av företagets forskningsinstrument. Med hjälp av bolagets produkter effektiviseras forskning och utveckling av patientnära tester, nya diagnostiska system och behandlingar som adresserar några av vår tids mest utmanade sjukdomsområden: cancer, infektionsmedicin och hjärt- och kärlsjukdomar. AcouSort AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00, certifiedadviser@penser.se Erik Penser Bank AB (publ), Apelbergsgatan 27, Box 7405, 103 91 Stockholm.