AcouSort AB - delårsrapport för perioden juli – september 2023

Tredje kvartalet 2023 för koncernen

Nettoomsättningen uppgick till 1 121 000 SEK (326 000)

Resultat före skatt uppgick till -4 303 000 SEK (-4 250 000)

Resultat per aktie* uppgick till -0,33 (-0,32) SEK

Soliditeten** uppgick till 53 % (89 %) den 30 september 2023

Tredje kvartalet 2023 för moderbolaget

Nettoomsättningen uppgick till 1 121 000 SEK (326 000)

Resultat före skatt uppgick till -3 609 000 SEK (-4 219 000)

Resultat per aktie* uppgick till -0,27 (-0,32) SEK

Soliditeten** uppgick till 61 % (89 %) den 30 september 2023

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

Den 5 juli meddelar AcouSort att cellterapisamarbetet med ett ledande globalt life science-företag fortsätter att expandera. Samarbetsföretaget har nu beställt en utvärderingsuppställning för att mer i detalj utforska robustheten och anpassningsförmågan hos AcouSorts AcouWash-teknologi.

Den 7 augusti meddelar AcouSort att bolaget har blivit inbjudet att föreläsa på Acoustofluidics-konferensen, ett internationellt evenemang som samlar forskare som arbetar med alla olika aspekter av akustofluidik och dess tillämpningar inom life science.

Den 1 september meddelar AcouSort att bolaget har levererat ett AcouTrap-system till Karolinska Institutet, där systemet kommer att användas för att automatisera isolering och tvätt av stamceller inom det framgångsrika IndiCell-projektet.

Den 14 september meddelar AcouSort att bolaget har valts ut för att delta i den årliga NIH Research Festival som arrangeras av det prestigefyllda American National Institue of Health (NIH).

Den 29 September meddelar AcouSort att företaget kommer ställa ut och presentera sin teknologi i två posterpresentationer vid den internationella konferensen µTAS 2023.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Den 16 oktober meddelar AcouSort att bolaget har levererat ett fullt fungerande testsystem för automatiserad cellhantering inom cellterapi som en del i samarbetet med ett globalt life science-företag. Samarbetsföretaget kommer nu att utvärdera systemet och undersöka en potentiell integration i deras nya produktionssystem för cellterapi.

Den 25 oktober meddelar AcouSort att bolaget har publicerat proof-of-concept-data som visar att det nyligen utvecklade testsystemet för automatiserad cellhantering med hög kapacitet uppfyller viktiga prestandakrav för cellterapiapplikationer.

VD-ORD

Strategiskt genombrott närmar sig

Det tredje kvartalet 2023 visade sig bli ännu ett kvartal med intensiv aktivitet och betydande framsteg inom våra viktigaste kommersiella områden diagnostik och cellterapi. Totalt uppgick intäkterna i kvartalet till 2,16 (1,33) MSEK. För årets första nio månader uppgick de totala intäkterna till 9,37 (5,82) MSEK, vilket motsvarar en tillväxt på 61% jämfört med föregående år.

Diagnostik – vi är nära att nå ett strategiskt mål

AcouSorts slutliga strategiska mål är att bli en OEM-partner till ledande life science-företag. Vi är nu nära att nå detta mål med en partner som är verksam inom diagnostikområdet. Vår teknologi har framgångsrikt integrerats i vårt partnerbolags nya diagnostiksystem, vilket erhöll FDA-godkännande tidigare i år. AcouSort kommer att rapportera om alla fortsatta framsteg i detta mycket spännande projekt.

Strategisk samverkan med akademin. Under kvartalet såg vi ett fortsatt växande intresse för våra benchtop-baserade innovationsplattformar och i september levererade vi ett AcouWash-system till den medicinska fakulteten vid universitetet i Porto, Portugal. Detta var det femte AcouWash-systemet som installerades i år. AcouWash-systemet som levereras till Portugal kommer att användas i ett forskningsprojekt som syftar till att utveckla nya metoder för att isolera, detektera och karakterisera cancerceller i urinprover, vilket i förlängningen kan vara ett viktigt steg mot att utveckla nya diagnostiska verktyg.

Cellterapi – viktigt samarbete

I oktober nådde vårt samarbete med ett globalt life science-bolag en viktig milstolpe med leveransen av ett testsystem för cellterapibearbetning. Systemet fungerar enligt partnerföretagets krav för att kunna integreras i ett nytt automatiserat cellterapiproduktionssystem designat av vår partner. Den potentiella integrationen av vår teknologi i det nya produktionssystemet för cellterapi kommer nu att utvärderas. Under de kommande månaderna kommer AcouSort att fortsätta diskussionerna med partnerföretaget för att definiera nästa steg i samarbetet. Det fortsatta samarbetet utgör ett mycket viktigt steg mot utveckling av OEM-komponenter till partnerbolagets framtida cellterapiprodukter och instrument.

Strategisk samverkan med akademin. Sedan 2021 har AcouSort varit aktivt i det Vinnova-finansierade IndiCell-projektet som syftar till att möjliggöra överföring av nya stamcellsbehandlingar från forskning till klinisk miljö. Under kvartalet slutförde AcouSort applikationsutvecklingen och har installerat ett AcouTrap-system vid Karolinska Institutet (KI). Den nya applikationen kommer att användas för att isolera och tvätta stamceller innan de används vid injektioner. Systemet vid KI kommer att användas under resten av projektet för att automatisera isolering och tvätt av stamceller som används i forskningsinsatserna för att utveckla nya stamcellsbaserade terapier.

Intensiv marknadsföring av det nya AcouTrap-systemet

I våras lanserade AcouSort den tredje generationen av AcouTrap-systemet – ett forskningsinstrument för automatiserad provberedning av celler, extracellulära vesiklar, bakterier och virus. Sedan lanseringen har AcouSort upplevt ett växande intresse för denna unika produkt, och i början av oktober reste AcouSorts Commercial Director Agnes Michanek till USA för att samarbeta med Kelley Intehar, vår Sales Director North America, under en demoturné med AcouTrap.

Under demoturnén besöktes kunder intresserade av både cell- och extracellulär vesikelisolering samt virusisolering. Även om den nya AcouTrap är utformad för att vara ett dedikerat forskningsinstrument är produkten och dess teknik helt OEM-kompatibel. Med tanke på de senaste månadernas intresse planerar vi ytterligare demoresor i november och december för att träffa fler forskargrupper som är intresserade av att utvärdera bolagets unika teknologi.

Sprida ordet

AcouSort är ännu inte ett känt namn i vår bransch och ett av våra strategiska initiativ är att sprida ordet om vårt företag och vår unika teknik på den globala arenan. Ett av de mest effektiva sätten att göra detta på är att delta i internationella konferenser och kongresser. Det senaste kvartalet var mycket intensivt även i detta avseende med deltagande i Acoustofluidics 2023, en konferens dedikerad till att utforska vetenskapen, tekniken och användningen av akustofluidik i mikro- och nanoskala, μTAS 2023, en internationell konferens om miniatyriserade system för kemi och biovetenskap och den prestigefyllda NIH Research Festival där vi var värd för en 45-minuters workshop där vi demonstrerade företagets teknik mer i detalj.

Torsten Freltoft – CEO
ACOUSORT AB

Rapporten bifogas nedan och kan även hittas på https://acousort.com/investor/financial-reports/

E-post: torsten.freltoft@acousort.com

AcouSort AB (organisationsnummer 556824-1037) är ett innovativt teknologiföretag som fokuserar på att utveckla produkter och lösningar för integrerad hantering av biologiska prover. Med hjälp av ljudvågor kan företagets produkter separera blodceller från varandra, koncentrera, rena upp och färga in celler, exosomer och bakterier från biologiska prover. Teknologin bakom bolagets produkter är akustofluidik, där ljudvågor i kombination med mikrofluidik möjliggör automatiserad hantering av prover inom en rad applikationsområden från forskning kring nya biomarkörer till utveckling av nya diagnostiska system för patientnära testning – så kallade Point-of Care (POC) system. Bolagets kommersialiseringsstrategi bygger på den redan validerade affärsmodellen, att tillhandahålla separationsmoduler till diagnostiska systemtillverkare för integrerad provhantering så väl som att fortsätta kommersialiseringen av företagets forskningsinstrument. Med hjälp av bolagets produkter effektiviseras forskning och utveckling av patientnära tester, nya diagnostiska system och behandlingar som adresserar några av vår tids mest utmanade sjukdomsområden: cancer, infektionsmedicin och hjärt- och kärlsjukdomar. AcouSort AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank.