AcouSort expanderar till flödescytometri

AcouSorts unika teknik finner sin väg till ett växande antal applikationer inom forskning, diagnostik och cellterapi. Det senaste exemplet på detta är ett nytt samarbete med ett ledande life science-företag som utvecklar produkter för flödescytometri, en teknik som snabbt karaktäriserar celler eller partiklar. Det gemensamma projektet kommer att utvärdera AcouWashs förmåga att förbättra beredning och upprening av prov före analys med flödescytometri.

Det nya samarbetet omfattar leasing av ett AcouWash-system och applikationssupport. Syftet med det gemensamma projektet är att upprätta protokoll och generera data på en mängd olika provtyper för att säkerställa att tekniken ger stabila resultat. Den verkliga nyttan med projektet är potentialen att validera fördelarna med att använda AcouWash för att automatisera provberedning för flödescytometri.

Det finns flera potentiella utfall av detta projekt. AcouWash kan visa sig vara lämplig som ett fristående verktyg. På längre sikt kan AcouWash-tekniken integreras i början av flödescytometrisystemet. På detta sätt passar projektet väl in i AcouSorts strategi att gå från forskning till försäljning där företagets benchtop-produkter kan användas som forsknings- och innovationsplattformar för att bygga OEM-samarbeten.

Det första steget i projektet är att utvärdera och säkerställa att tekniken är kompatibel med den stora variation av provmatriser som partnerföretaget avser att arbeta med.

”Flödescytometriprojektet är mycket viktigt för AcouSort eftersom det har potential att validera vår teknik inom ett viktigt område för företaget. Vår projektpartner är ett renommerat life science-företag baserat i USA med ett genuint intresse för vår teknik och potentiellt en värdefull OEM-kund i framtiden”, säger AcouSorts Commercial Director Agnes Michanek.

Torsten Freltoft, vd

AcouSort AB (organisationsnummer 556824-1037) är ett innovativt teknologiföretag som fokuserar på att utveckla produkter och lösningar för integrerad hantering av biologiska prover. Med hjälp av ljudvågor kan företagets produkter separera blodceller från varandra, koncentrera, rena upp och färga in celler, exosomer och bakterier från biologiska prover. Teknologin bakom bolagets produkter är akustofluidik, där ljudvågor i kombination med mikrofluidik möjliggör automatiserad hantering av prover inom en rad applikationsområden från forskning kring nya biomarkörer till utveckling av nya diagnostiska system för patientnära testning – så kallade Point-of Care (POC) system. Bolagets kommersialiseringsstrategi bygger på den redan validerade affärsmodellen, att tillhandahålla separationsmoduler till diagnostiska systemtillverkare för integrerad provhantering så väl som att fortsätta kommersialiseringen av företagets forskningsinstrument. Med hjälp av bolagets produkter effektiviseras forskning och utveckling av patientnära tester, nya diagnostiska system och behandlingar som adresserar några av vår tids mest utmanade sjukdomsområden: cancer, infektionsmedicin och hjärt- och kärlsjukdomar. AcouSort AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank.