AcouSort lanserar nästa generations AcouTrap på CYTO 2023

CYTO organiseras av International Society for the Advancement of Cytometry och besöks av ledande forskare och leverantörer av instrument för flödescytometri. I år kommer AcouSort att använda konferensen för att lansera det nya och mycket förbättrade AcouTrap-systemet. Konferensen hålls i Montréal, Kanada, 20-24 maj.

Det nya AcouTrap 3-systemet har förbättrad design och ett uppdaterat och intuitivt grafiskt användargränssnitt (GUI) som förenklar användarnas arbetsflöden. Den nya designen och den nya programvaran baseras på kundfeedback från AcouSorts senaste generation av AcouTrap.

Tillsammans med uppgraderingarna av AcouTrap-systemet presenterar AcouSort också två nya trappingenheter med förbättrad prestanda. Den mindre enheten har en kapacitet på upp till 100 000 celler och är utformad för små prover och sällsynta celler, medan den större enheten har högre genomströmning och kan hantera upp till 500 000 celler. Båda enheterna möjliggör skonsam, automatiserad hantering med minimal förlust av celler.

"Vi ser CYTO som ett bra ställe att lansera vårt nya AcouTrap-system eftersom många användare av flödescytometri som arbetar med dyrbara prover och få celler brottas med utmaningar i arbetsflödet för provberedning. AcouTrap-tekniken ger en robust lösning som avsevärt kan förbättra användarnas arbetsflöden genom att tillhandahålla högpresterande infärgning och rengöring av celler före flödescytometrianalys", säger AcouSorts Commercial Director Agnes Michanek.

Torsten Freltoft, vd

AcouSort AB (organisationsnummer 556824-1037) är ett innovativt teknologiföretag som fokuserar på att utveckla produkter och lösningar för integrerad hantering av biologiska prover. Med hjälp av ljudvågor kan företagets produkter separera blodceller från varandra, koncentrera, rena upp och färga in celler, exosomer och bakterier från biologiska prover. Teknologin bakom bolagets produkter är akustofluidik, där ljudvågor i kombination med mikrofluidik möjliggör automatiserad hantering av prover inom en rad applikationsområden från forskning kring nya biomarkörer till utveckling av nya diagnostiska system för patientnära testning – så kallade Point-of Care (POC) system. Bolagets kommersialiseringsstrategi bygger på den redan validerade affärsmodellen, att tillhandahålla separationsmoduler till diagnostiska systemtillverkare för integrerad provhantering så väl som att fortsätta kommersialiseringen av företagets forskningsinstrument. Med hjälp av bolagets produkter effektiviseras forskning och utveckling av patientnära tester, nya diagnostiska system och behandlingar som adresserar några av vår tids mest utmanade sjukdomsområden: cancer, infektionsmedicin och hjärt- och kärlsjukdomar. AcouSort AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank.