AcouSort lanserar sin första OEM-produkt AcouPlasma[OPTICAL]

AcouSort lanserar sin första OEM-produkt AcouPlasmaOPTICAL

AcouSort lanserar sin första OEM-produkt, en unik lösning som möjliggör integrerade optiska mätningar i blodplasma i diagnostiska och analytiska instrument. AcouPlasmaOptical är utvecklad under företagets ISO13485 kvalitetsledningssystem och är godkänd för att säljas på marknaden för medicintekniska produkter. AcouSort erbjuder nu utvärderings-kit till företag som är intresserade av att integrera komponenten i sina system.

– Det här är en viktig milstolpe för AcouSort. Vi har nu framgångsrikt införlivat vår kärnteknologi i en OEM-komponent med potential att revolutionera hur blodtester utförs. Detta är i linje med vårdens paradigmskifte till patientnära testning av blodprover, vilket kommer att göra vården mycket effektivare och spara kostnader, tid och liv. Vår långsiktiga affärsstrategi är att leverera OEM-komponenter för automatiserad provberedning till life science-industrin. Lanseringen av vår första OEM-produkt, med en initial produktionskapacitet på hundratusentals enheter per år, är ett mycket viktigt steg mot att förverkliga den strategin, säger AcouSorts VD Torsten Freltoft.

AcouSort släpper också en application note som visar hur optiska mätningar på blodplasma kan automatiseras genom att använda AcouPlasmaOptical. Med start i januari kommer AcouSort att delta i flera viktiga internationella konferenser där AcouPlasmaOptical kommer att marknadsföras till life science-industrin.

Cirka 75 procent av alla blodanalyser kräver tillgång till blodplasman. En stor del av dessa tester bygger på optiska mätmetoder. Standardproceduren för att generera blodplasma i dag är centrifugering, vilket kräver transport till ett certifierat labb och manuell hantering av provet, vilket kan leda till misstag. AcouPlasmaOptical erbjuder en unik lösning som gör att detta kan automatiseras och integreras i analytiska och diagnostiska instrument som kan placeras direkt på vårdplatsen. Med denna unika lösning kan blodprovet analyseras omedelbart. Då får läkare och patient resultatet snabbt och behandling kan sättas in direkt.