• AcouSort/

AcouSort levererar fullt fungerande testsystem för automatiserad cellhantering inom cellterapi

AcouSorts samarbete med ett globalt life science-företag har nått en betydande milstolpe i och med leveransen av ett fullt fungerande testsystem för cellhantering inom cellterapi. Systemet är utformat enligt partnerbolagets specifikation med avsikt att integreras i ett nytt automatiserat produktionssystem för cellterapi.

Ordern på prototypen kommunicerades i juli 2023 och enheten har nu framgångsrikt levererats till partnerföretaget. Under installationen utbildades flera forskare från partnerföretaget på prototypen för att säkerställa ett effektivt genomförande av utvärderingsfasen. Under denna period kommer partnerföretaget även arbeta med produktdesign för att utvärdera hur en potentiell integration i deras nya produktionssystem för cellterapi kan genomföras på bästa sätt.

Under de kommande månaderna kommer AcouSort att fortsätta diskussionerna med partnerföretaget för att definiera nästa steg i samarbetet. Det fortsatta samarbetet utgör ett mycket viktigt steg mot utveckling av OEM-komponenter till partnerbolagets framtida cellterapiprodukter och -instrument.

Ordern på prototypen är en tydlig bekräftelse på den kommersiella potentialen i AcouSorts fokus på att utveckla OEM-moduler för cellterapilösningar i kliniska miljöer.

"Samarbetet med partnerföretaget är ett perfekt exempel på vår från-forskning-till-OEM-strategi. Genom att leverera ett komplett testsystem har vi tagit ett betydande steg mot vårt slutliga mål att säkra ett OEM-avtal med denna kund. Vi kommer att följa kundens utvärderingsprocess mycket noga och erbjuda allt stöd de kan komma att behöva", säger Torsten Freltoft, VD för AcouSort.

FOR YTTERLIGARE INFORMATION OM ACOUSORT, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Torsten Freltoft, vd
E-mail: torsten.freltoft@acousort.com

OM ACOUSORT

AcouSort AB (organisationsnummer 556824-1037) är ett innovativt teknologiföretag som fokuserar på att utveckla produkter och lösningar för integrerad hantering av biologiska prover. Med hjälp av ljudvågor kan företagets produkter separera blodceller från varandra, koncentrera, rena upp och färga in celler, exosomer och bakterier från biologiska prover. Teknologin bakom bolagets produkter är akustofluidik, där ljudvågor i kombination med mikrofluidik möjliggör automatiserad hantering av prover inom en rad applikationsområden från forskning kring nya biomarkörer till utveckling av nya diagnostiska system för patientnära testning – så kallade Point-of Care (POC) system. Bolagets kommersialiseringsstrategi bygger på den redan validerade affärsmodellen, att tillhandahålla separationsmoduler till diagnostiska systemtillverkare för integrerad provhantering så väl som att fortsätta kommersialiseringen av företagets forskningsinstrument. Med hjälp av bolagets produkter effektiviseras forskning och utveckling av patientnära tester, nya diagnostiska system och behandlingar som adresserar några av vår tids mest utmanade sjukdomsområden: cancer, infektionsmedicin och hjärt- och kärlsjukdomar. AcouSort AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank.