AcouSort sluter avtal med koreanskt life science företag

AcouSort har slutit ett samarbetsavtal med ytterligare ett koreanskt life science företag. Avtalet avser utvärdering av AcouTrap teknologin för att ta fram ett diagnostiskt test för detektion av CTC (cirkulerande tumörceller) med hjälp av extracellulära vesiklar. Samarbetsprojektets syfte är att använda AcouTrap systemet för utvecklingen av testet samt att tillsammans med AcouSort arbeta med att integrera teknologin i företagets utrustning.

– Vi ser mycket fram emot att initiera detta spännande samarbete där AcouTrap kommer att användas i utvecklingen av ett nytt diagnostiskt test för detektion av vesiklar från CTC. Om projektet forskrider enligt plan är möjligheterna för fortsatt samarbete och utveckling av AcouTrap OEM moduler goda, säger AcouSorts vd Torsten Freltoft.

Avtalet är det första där AcouTrap teknologin används i ett projekt som kan leda till OEM tillverkning, vilket ligger helt i linje med AcouSorts strategi att expandera portföljen med OEM lösningar.

I avtalet ingår applikations och teknisk support för integrering av teknologin i bolagets utrustning. Långsiktiga samarbetsavtal likt detta är som tidigare sagt viktiga för att stärka AcouSorts positionering som OEM-partner på life science-marknaden. Avtalet innebär att AcouSort under hösten kommer att installera systemet hos bolaget och därmed genomföra årets andra installation av ett AcouTrap system i Korea.

E-post:
torsten.freltoft@acousort.com

Om oss

AcouSort AB är ett teknologiföretag inriktat mot medtech/biotech, baserat i Lund. Bolaget har utvecklat en plattformsteknologi kring akustofores, som är en ny och innovativ metod att separera, anrika och rengöra biologiska celler och andra partiklar för bioanalys, med hjälp av ultraljud. Bolagets initiala affärsidé är att utveckla vetenskapliga instrument baserade på akustofores för bioanalytisk forskning. Bolaget har dessutom ett antal utvecklingssamarbeten med ledande life science företag och har som vision att bli en ledande leverantör av OEM-produkter baserade på akustofores avsedda för hantering av celler och partiklar inom kliniska tillämpningsområden exempelvis cancer och sepsis (blodförgiftning).