Celltvätt med hög kapacitet för cellterapi - en viktig milstolpe mot nya OEM-partnerskap

AcouSorts strategi är att utveckla och leverera automatiserade OEM-moduler för cellbearbetning som ersätter flera av dagens manuella hanteringssteg. Den nyutvecklade prototypen för cellbearbetning med hög kapacitet är inriktad på cellterapitillverknings-processen och kan bidra till att göra processen effektivare och säkrare. Cellterapikomponenterna är avsedda för engångsbruk, vilket innebär att AcouSort ser stora möjligheter i att över tid etablera en betydande ström av återkommande intäkter.

Som tidigare kommunicerats har AcouSort utvecklat ett nytt testsystem för automatiserad cellhantering inom cellterapi. Nyligen publicerade AcouSort även en applikationsbeskrivning med proof-of-concept-data som visar att systemets prestanda uppfyller viktiga krav för cellterapiapplikationer. De nya resultaten visar uppkoncentration och tvätt av målceller vid tio gånger högre flödeshastigheter i ett enskilt chip än vad som har varit möjligt med AcouSorts tidigare lösningar. I testsystemet demonstrerades också att genomströmningen kunde ökas ytterligare genom parallellisering av separationschip.

AcouSorts partnerföretag inom cellterapitillverkning utvärderar för närvarande testsystemet och parallellt med detta arbete kommer AcouSort att fortsätta sin interna applikationsutveckling för att producera ännu mer data för att ytterligare validera prestandan. AcouSort ser också möjligheter att överföra detta tekniska framsteg med avsevärt ökad genomströmning till fler områden genom att använda systemet för andra separationsbaserade OEM-applikationer.

"Det förbättrade resultatet är en viktig milstolpe i vårt strategiska arbete med att kommersiellt rikta in oss på cellterapisektorn. Vi har nu starkt stöd för att vår lösning är relevant för denna marknad och att vi går mot utvecklingen av en ny OEM-produkt", säger Jessica Congiu, Commercial Product Manager på AcouSort.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION OM ACOUSORT, VÄNLIGEN KONTAKTA

Torsten Freltoft, vd
E-mail: torsten.freltoft@acousort.com

OM ACOUSORT

AcouSort AB (organisationsnummer 556824-1037) är ett innovativt teknologiföretag som fokuserar på att utveckla produkter och lösningar för integrerad hantering av biologiska prover. Med hjälp av ljudvågor kan företagets produkter separera blodceller från varandra, koncentrera, rena upp och färga in celler, exosomer och bakterier från biologiska prover. Teknologin bakom bolagets produkter är akustofluidik, där ljudvågor i kombination med mikrofluidik möjliggör automatiserad hantering av prover inom en rad applikationsområden från forskning kring nya biomarkörer till utveckling av nya diagnostiska system för patientnära testning – så kallade Point-of Care (POC) system. Bolagets kommersialiseringsstrategi bygger på den redan validerade affärsmodellen, att tillhandahålla separationsmoduler till diagnostiska systemtillverkare för integrerad provhantering så väl som att fortsätta kommersialiseringen av företagets forskningsinstrument. Med hjälp av bolagets produkter effektiviseras forskning och utveckling av patientnära tester, nya diagnostiska system och behandlingar som adresserar några av vår tids mest utmanade sjukdomsområden: cancer, infektionsmedicin och hjärt- och kärlsjukdomar. AcouSort AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank.