Förnyat samarbetsavtal signerat med japansk Life Science-partner

AcouSort meddelade i december 2019 att bolaget slutit ett samarbetsavtal med en stor japansk industriell aktör avseende leasing av ett AcouWash-system samt ett samarbetsprojekt. Avtalet har nu förlängts ytterligare ett år för att fortsätta utvecklingen av det japanska bolagets diagnostiska test. Förlängningen genererar intäkter till AcouSort om EUR 29 000 under 2021.

Under 2020 har AcouSort haft ett mycket nära samarbete med det japanska bolagets forskningsavdelning. AcouSort har med framgång hjälpt till att optimera AcouWash-systemet och utveckla den applikation för cellseparation som krävs för att möjliggöra framtagandet av det nya diagnostiska testet. Det nytecknade avtalet gäller förutom leasingavgift även fortsatt teknisk support samt applikationssupport, vilket innebär ett fortsatt nära samarbete.

– Det är glädjande att det gångna årets samarbete har varit framgångsrikt och att det japanska bolaget nu väljer att förlänga samarbetet. Vi ser fram emot ytterligare ett spännande år där vi får möjligheten att fördjupa samarbetet och fortsätta bidra med expertis nödvändig för att effektivt utveckla det nya diagnostiska testet, säger AcouSorts vd, Torsten Freltoft.

AcouSort har under de gågna åren haft liknande samarbetsprojekt med olika Life Science-bolag och sett vikten av att vara med tidigt i utvecklingen. För att attrahera nya OEM-kunder och ta fram fler OEM-produkter behöver AcouSort tidigt knyta dessa kontakter och vara med som partner i produktutvecklingen för att säkerställa en smidig övergång från produktutveckling till kommersiell produkion.

AcouSort AB (organisationsnummer 556824-1037) är ett innovativt teknologiföretag som fokuserar på att utveckla produkter och lösningar för integrerad hantering av biologiska prover. Med hjälp av ljudvågor kan företagets produkter separera blodceller från varandra, koncentrera, rena upp och färga in celler, exosomer och bakterier från biologiska prover. Teknologin bakom bolagets produkter är akustofluidik, där ljudvågor i kombination med mikrofluidik möjliggör automatiserad hantering av prover inom en rad applikationsområden från forskning kring nya biomarkörer till utveckling av nya diagnostiska system för patientnära testning – så kallade Point-of Care (POC) system. Bolagets kommersialiseringsstrategi bygger på den redan validerade affärsmodellen, att tillhandahålla separationsmoduler till diagnostiska systemtillverkare för integrerad provhantering så väl som att fortsätta kommersialiseringen av företagets forskningsinstrument. Med hjälp av bolagets produkter effektiviseras forskning och utveckling av patientnära tester, nya diagnostiska system och behandlingar som adresserar några av vår tids mest utmanade sjukdomsområden: cancer, infektionsmedicin och hjärt- och kärlsjukdomar.