Stamcellsterapiprojektet Blue4Therapy har slutförts på ett mycket framgångsrikt sätt

Blue4Therapy-projektet initierades i maj 2020 med ambitionen att utveckla kliniska tillämpningar inom cellterapi och stamcellsbehandlingar – två områden med stor kommersiell potential för AcouSort. Bakom projektet stod Syddansk Universitet, BlueCell Therapeutics, Novozymes och AcouSort. AcouSorts bidrag till projektet har varit att utveckla en modul för upprening av stamceller i en point-of-care-miljö (POC). Projektet har nu slutförts framgångsrikt och de applikationer och den hårdvara som AcouSort har utvecklat inom ramen för Blue4Therapy har väsentligt stärkt bolagets position inom cellterapiindustrin.

Blue4Therapy-projektet har gjort det möjligt för AcouSort att utveckla en applikation med kapaciteten att, från ett utgångsmaterial som består av upp till 25 olika celltyper, exakt och med stor precision selektera, rena och koncentrera de celler som behövs för att behandla erektil dysfunktion. Genom AcouSorts unika akustiska separationsteknik har den nya applikationen en kraftfull förmåga att koncentrera målcellerna till de nivåer som krävs att göra behandlingen så framgångsrik som möjligt. Applikationen kan enkelt anpassas för att möta behoven hos andra stamcellsterapier – något som kommer att vara mycket värdefullt för AcouSorts fortsatta satsningar inom stamcellsindustrin.

Inom ramen för Blue4Therapy-projektet har AcouSort även utvecklat och byggt en enhet för demonstrationer. Enheten är avsedd att användas av BlueCell för att ytterligare karakterisera och isolera stamceller från fettvävnad. Enheten ger också möjlighet att utvärdera integration av AcouWash-teknologin i tredjepartsinstrument, vilket gör den till ett värdefullt verktyg för andra potentiella partners och kunder till AcouSort.

”Blue4Therapy har försett AcouSort med ny kunskap, en unik applikation för selektering, rening och koncentration av celler som ska användas i avancerade cellterapier samt en enhet för demonstrationer som kan visa sig vara mycket användbar för AcouSort framöver. Sammantaget har Blue4Therapy-projektet avsevärt stärkt vår position inom cellterapi”, säger AcouSorts vd Torsten Freltoft.

Titta på videon om du vill veta mer om Blue4Therapy-projektet: https://www.youtube.com/watch?v=Ac5B9ekmqsA

Torsten Freltoft, vd

AcouSort AB (organisationsnummer 556824-1037) är ett innovativt teknologiföretag som fokuserar på att utveckla produkter och lösningar för integrerad hantering av biologiska prover. Med hjälp av ljudvågor kan företagets produkter separera blodceller från varandra, koncentrera, rena upp och färga in celler, exosomer och bakterier från biologiska prover. Teknologin bakom bolagets produkter är akustofluidik, där ljudvågor i kombination med mikrofluidik möjliggör automatiserad hantering av prover inom en rad applikationsområden från forskning kring nya biomarkörer till utveckling av nya diagnostiska system för patientnära testning – så kallade Point-of Care (POC) system. Bolagets kommersialiseringsstrategi bygger på den redan validerade affärsmodellen, att tillhandahålla separationsmoduler till diagnostiska systemtillverkare för integrerad provhantering så väl som att fortsätta kommersialiseringen av företagets forskningsinstrument. Med hjälp av bolagets produkter effektiviseras forskning och utveckling av patientnära tester, nya diagnostiska system och behandlingar som adresserar några av vår tids mest utmanade sjukdomsområden: cancer, infektionsmedicin och hjärt- och kärlsjukdomar. AcouSort AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00, certifiedadviser@penser.se Erik Penser Bank AB (publ), Apelbergsgatan 27, Box 7405, 103 91 Stockholm.