Styrelsen beslutar om återköp av teckningsoptioner serie 2020/2023

Styrelsen i AcouSort AB, 556824-1037 (”AcouSort”, ”Bolaget”) beslutade den 18 december 2023 att Bolaget erbjuder återköp av Teckningsoptioner av serie 2020/2023 enligt nedan.

Per dagen för förslaget finns det 282 500 utestående teckningsoptioner av serie 2020/2023, var och en berättigande till teckning av 1,015 aktier i Bolaget till en teckningskurs om 14,58 kronor under perioden från och med den 1 september 2023 till och med den 30 december 2023.

Bolaget ska erbjuda sig att köpa tillbaka högst åtta och en halv (8,5) utestående teckningsoptioner (ned rundat till närmsta heltal) per nyttjad teckningsoption till marknadsvärde. Erbjudandet är villkorat av att innehavarna återinvesterar återköpsvederlaget i aktier i Bolaget genom utnyttjande av de kvarstående teckningsoptionerna. Innehavare som önskar acceptera erbjudandet ska lämna sitt godkännande till bolaget senast den 20 december 2023. Det står innehavaren fritt att acceptera eller avvisa erbjudandet. Om marknadsvärdet på teckningsoptionerna är noll kronor, ska innehavaren överlåta teckningsoptionerna vederlagsfritt till Bolaget då erbjudandet accepterats.

En gjort en preliminär värdering av marknadsvärdet på en teckningsoption har gjorts med tillämpning av Black & Scholes värderingsmodell eller grundvärdet.  Baserat på en antagen aktiekurs om 16,27 kronor vid tidpunkten för återköpet, har marknadsvärdet på en teckningsoption av serie 2020/2023 beräknats till 1,71 kronor. Vid återköp kommer marknadsvärden att fastställas baserat på uppdaterade antaganden och då kända parametrar. Baserat på den preliminära värderingen skulle köpeskillingen vid full accept/fullt återköp av teckningsoptioner uppgå till sammanlagt ca 0,4 millioner kronor. Den totala köpeskillingen kommer att rymmas inom det belopp som är disponibelt enligt 17 kap. 3 och 4 §§ aktiebolagslagen. Under förutsättning att en ut av åtta och en halv  (1/8,5) av teckningsoptionerna nyttjas för teckning av nya aktier tillförs Bolaget ca 0,4 millioner kronor.

Motivet till erbjudandet är att underlätta för teckningsoptionsinnehavare i serie 2020/2023 att utnyttja sina teckningsoptioner jämfört med om optionsinnehavarna hade finansierat utnyttjandet av teckningsoptionerna själva.

Erbjudandet medför inga ytterligare skattekostnader eller transaktionsavgifter för Bolaget och innebär därutöver inte en större administrativ hantering för Bolaget. Dessutom minskar utspädningseffekten av att en del av teckningsoptionerna i serie 2020/2023 återköps istället för att utnyttjas för teckning av aktier.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

Torsten Freltoft, vd
AcouSort AB

OM ACOUSORT AB

AcouSort AB (organisationsnummer 556824-1037) är ett innovativt teknologiföretag som fokuserar på att utveckla produkter och lösningar för integrerad hantering av biologiska prover. Med hjälp av ljudvågor kan företagets produkter separera blodceller från varandra, koncentrera, rena upp och färga in celler, exosomer och bakterier från biologiska prover. Teknologin bakom bolagets produkter är akustofluidik, där ljudvågor i kombination med mikrofluidik möjliggör automatiserad hantering av prover inom en rad applikationsområden från forskning kring nya biomarkörer till utveckling av nya diagnostiska system för patientnära testning – så kallade Point-of Care (POC) system. Bolagets kommersialiseringsstrategi bygger på den redan validerade affärsmodellen, att tillhandahålla separationsmoduler till diagnostiska systemtillverkare för integrerad provhantering så väl som att fortsätta kommersialiseringen av företagets forskningsinstrument. Med hjälp av bolagets produkter effektiviseras forskning och utveckling av patientnära tester, nya diagnostiska system och behandlingar som adresserar några av vår tids mest utmanade sjukdomsområden: cancer, infektionsmedicin och hjärt- och kärlsjukdomar. AcouSort AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).